Két nap után összesítettben is az élen álltak, a harmadik napon viszont értékes perceket veszítettek, amin azonban egyáltalán nem bánkódtak: aznap sportszerűségükért dicsérték az afrikai „flúgos futam” táborában a dunaszentbenedeki Qualisport Racing háromtagú legénységét, ugyanis bajbajutott riválisaikat húzták ki a homok csapdájából. A folytatásban is magabiztosan versenyző alakulat a 2010-es diadal után másodszor is hazahozta az embert és gépet egyaránt próbára tevő rallyverseny kamionos trófeáját. Hab a tortán, hogy az összevont, autós-kamionos kategóriában is csak egyetlen egység férkőzött eléjük. És a non plus ultra: a kamionos kategória második helyén is magyar egység végzett, amely eredmény az összesítettben is dobogós helyet ért a versenyen újoncként induló Fazekas Motorsport csapatának.
Tegnap, vasárnap vehette át a Qualisport Racing a győzelmi trófeát Dakarban.
Nincs felemelőbb pillanat annál, mint győztesként átgurulni a célkapun Dakarban, a Rózsaszín tó partján! A Qualisport Racing kamionos egységének újfent megadatott: Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Ács László fedélzeti szerelő a 2020-as Africa Eco Race kamionos kategóriájának győzteseként vasárnap élhette át a semmi máshoz nem fogható érzést" – írják a csapat Facebook-oldalán, ahol a verseny folyamán rendszeresen hírt adtak a történtekről. Arról a második napi részsikerről, amikor kamionos és összesített kategóriában is élen állt a csapat, már akkor hírt adtunk, ahogyan a győzelem hírével sem vártuk meg az országos sajtót, hanem Napi gyors rövidhírben beszámoltunk a diadalról.
Akkor azonban nem tértünk ki a kategória második helyét megszerző Fazekas Motorsport teljesítményére, akiknek sikeréről is nagyon sportszerűen beszámolt a csapat a győzelmük híre kapcsán Facebook profiljukon közzétett bejegyzésükben.
Fair play és ’Karma’
A versenytársak sikere fölötti öröm jelezte sportszerűségük azonban egyáltalán nem volt meglepő az után, hogy már a verseny harmadik napján is azzal szereztek nevet maguknak, hogy
ÉLEN ÁLLÓ ALAKULATTÓL SZOKATLAN SPORTTÁÁRSI SZOLIDARITÁSSAL, ÉRTÉKES PERCEKET VESZÍTVE SIETTEK VETÉLYTÁRSAIK SEGÍTSÉGÉRE, AMIKOR AZOKAT „MEGAKASZTOTTA” A SIVATAGI TEREP.
Erről a kalandjukról így számolt be a csapat a közösségi médiában:
„Mhamid és Assa között egy dűnés szakaszon megállt és kihúzta a homokban ragadt belga Igor Bouwens Ivecóját. Ezzel önfeláldozó húzást hajtottak végre! Hogy miért? A dunaszentbenedeki alakulat a második nap után – a verseny történetében először – kamionos alakulatként élre állt az autós-kamionos összesítésben, a sporttársi segítség után azonban visszacsúsztak az összevont értékelés 2. helyére. A Scania-alakulat mai remek teljesítményét jól szemlélteti, hogy a Bouwens-féle segítségnyújtás nagyjából 5 percet vett igénybe, de így is csupán 53 másodperccel állnak a 2. helyen az autók és a kamionok összevont értékelésében” – tudatták a nap végén.
Nagylelkűségüket a sors helyett a versenyt végül második helyen záró, szintén magyar kamionos egységtől kapták vissza néhány nappal később:
Az Africa Eco Race 8. szakaszának legnagyobb pillanata, csak most, csak itt, csak nektek: Fazekas Károly így rántotta ki a mauritániai dűnék fogságába esett Kovács Miklóst, aminek köszönhetően az egész tábor a két magyar Scania-egységről beszél!” – így vezették be a mentőakcióról készült, a közösségi médiában közzétett videójukat [alatta a cikk folytatódik!]:
Ezen a napon „a magyar Scaniáktól volt hangos Mauritánia” – a Qualisport Racing és a Fazekas Motorsport egységei főszerepet játszottak a 2020-as Africa Eco Race 8. szelektív szakaszán, a terepralis berkekben fogalomnak számító mauritániai Tidjikja térségében” – írták napi beszámolójukban, amelyben részletesen megosztották szurkolóikkal a kalandos futamon történteket.
De haladjunk sorjában!
Mégpedig onnantól kezdve, hogy a verseny harmadik napján, január 9-én a föntebb ismertetett, fairplay-díj gyanús húzásukkal a második helyre „csúszott vissza” a benedeki csapat. Joggal mondjuk, hogy visszacsúsztak, ugyanis, amint emlékezetes, egy nappal korábban, a második szakasz végén – bravúros módon – még az autós-kamionos összetett tabellán is élre sikerült állniuk.
A negyedik versenynapon végképp nem szegődött a Qualisport legénysége mellé a szerencse:
A JANUÁR 10-EI SZAKASZON TÖBB DEFEKTJÜK IS VOLT.
Ennek ellenére a harmadik helyen zárták a futamot kategóriájukban, ami akkor elegendő volt arra, hogy megőrizzék második helyüket az összesített mezőnyben.
Marokkó letudva!
Az ötödik, egyben utolsó marokkói versenynapon Smara és Dakhla között 473 kilométeres mért távon, a tempós, Nyugat-szaharai terepen a nap harmadik legjobb kamionos idejét érték el, az összevont értékelésben pedig a napi ötödik helyre volt elég.
Összesítésben
A QUALISPORT RACING TRIÓJA A KAMIONOS KATEGÓRIÁBAN A MÁSODIK, AZ AUTÓS-KAMIONOS ÖSSZEVONT ÉRTÉKELÉSBEN PEDIG A NEGYEDIK POZÍCIÓBÓL VÁRTA A PIHENŐNAP UTÁNI FOLYTATÁST.
Nem sikerült rosszul, de szívem szerint ezt a szakaszt én most kihagytam volna, úgy, ahogy van. Tényleg olyan volt, mintha autópályán mentünk volna, végig nagy sebességgel, szinte mindenhol padlógázzal jöttünk. Nagyon csúszott, a kanyarokban száznegyvennél borzalmasan nehéz volt kordában tartani az autót. A múltban errefelé adódtak gondjaink, ezért most nagyon odafigyeltünk arra, nehogy túlzásba essünk, de még így is eléggé veszélyes volt ez a szakasz” – nyilatkozta a nap végén Kovács Miklós pilóta, aki az eredménnyel ugyan elégedett volt, de már éppen idejét érezte a másnapi pihenőnapnak, különös tekintettel arra, hogy az után kezdődött – amint Kovács fogalmazott:
A verseny érdemi része: Mauritánia, borzasztó sok homokkal és dűnével
Hogy mire számítunk ott? További komoly csatákra és arra, hogy a tapasztalat sokat nyom majd a latba… – tekintett előre, a folytatásban rájuk váró megpróbáltatásokra a pilóta.
Érdekesség, hogy a másik sikeres magyar kamionos egység ekkor, az ötödik versenynap után még csak negyedik volt a kamionok között, az összevont értékelésben pedig csupán a hatodik helyen tanyázott – innen nézve különösen szép eredmény a végül elért helyezés.
Tartalmas pihenő után erős folytatás
Múlt hétfőn, a hatodik versenynapon – az első mauritániai szelektív szakaszon – egy pozíciót sikerült javítaniuk korábbi helyezésükön.
Talán az is segítette a csapatot ebben a sikerben, hogy a vasárnapi pihenőnapjukat igazán tartalmasan töltötték: amíg az asszisztencia-stáb szervizelte a Scania Qualisport Torpedót, addig Kovács Miklós pilóta gulyáslevest főzött és az Atlanti-óceánban is megmártózott.
Az első mauritániai szelektív szakaszon annak ellenére is jó eredményt sikerült elérniük, hogy a határátlépést követő első futás során váratlan technikai nehézségekkel kellett szembenézniük. A stáb valamilyen elektronikai meghibásodásra gyanakodott, ugyanis a járgány végsebessége és ereje is elmaradt a szokásostól, ám még így is a nap harmadik legjobb eredményét érték el az összevont értékelésben, a kamionok között pedig a másodikak lettek.
A TECHNIKA ÖRDÖGÉNEK MESTERKEDÉSE ELLENÉRE ÍGY MÉG JAVÍTOTTAK IS EGY HELYET AZ AUTÓS-KAMIONOS ÖSSZEVONT ÉRTÉKELÉSBEN, AHOL HAT VERSENYNAP UTÁN A HARMADIK HELYEN ÁLLTAK
az éllovas Bouwensék és a Martin-család mögött: előbbiektől 16, utóbbiaktól 10 perccel voltak elmaradva.
Sajnos ezen a napon az autósok között induló Varga Imre, Toma József párosról a szelektív szakasz rajtja felé vezető összekötő során rossz hírek érkeztek: a BMW X6 RR motorja rakoncátlankodni kezdett, ami miatt a csapat Facebook-oldalán azt valószínűsítette, hogy emiatt feladni kényszerülnek a versenyt.
Bátrak szerencséje
Az előző napi technikai gondokat a különítmény szervizcsapata Ács László fedélzeti szerelő irányításával az éjszaka megoldotta, így
A SCANIA QUALISPORT TORPEDO SZÁRNYALT A DŰNÉKEN, RÁADÁSUL CZEGLÉDI PÉTER NAVIGÁTOR IS REMEKELT.
Ugyanakkor, amíg a dunaszentbenedeki alakulat hibátlanul teljesítette a távot, addig
A FŐ RIVÁLISOK RONTOTTAK:
A belga Igor Bouwens kamionos egysége, valamint az autós Patrick és Lucas Martin is kihagyott egy útpontot, amiért 15 perces büntetés járt.
Így
HIÁBA VÉGEZTEK A MIEINK ELŐTT, A NAPI ÉRTÉKELÉSBEN A QUALISPORTÉ LETT A LEGJOBB EREDMÉNY AZ AUTÓS-KAMIONOS MEZŐNYBEN.
„Ingaeffekt” – Negyedórás „bünti” két nappal a verseny vége előtt
Az Adizine és Tidjikja közötti szakasz az afrikai tereprallyk történetében legalább olyan prominens helyet foglal el, mint Monaco a Forma-1 históriájában.
Kovács Miklós és társai egy ilyen szakaszon szárnyaltak a Scania Qualisport Torpedóval: néhány óráig az övék volt az első hely az autós-kamionos összevont értékelésben, azonban a sportfelügyelői testület esti ülésén megállapította, hogy
EGY ÚTPONT KIMARADT, AMIÉRT 15 PERC IDŐBÜNTETÉST KAPOTT A CSAPAT.
Ezzel az összevont értékelésben nem az első, hanem a második helyen zárták a versenynapot, az összesítésben viszont maradtak a második helyen a Mercedesszel versenyző francia apa-fia páros, Patrick és Lucas Martin mögött.
Kovács Miklós ezt a napot kissé fáradtan, de töretlen jó kedéllyel értékelte a csapat esti videós összefoglalójában:
„Mese nincs, velük volt a Jóisten!”
– így kommentálta a csapat az utolsóelőtti időmérő napon történteket, ugyanis még aznap is váratlan akadályokkal kellett megküzdenie a Qulisport Race alakulatának: elszállt a turbónyomás, ami miatt drasztikusan lecsökkent a „Torpedo” ereje, defektet is kaptak, ráadásul homokvihar is nehezítette a versenyzők dolgát – ez utóbbi miatt végül a balesetveszélyre hivatkozva fél távnál le is fújták az aznapi futamot a versenybírák. Tulajdonképpen ez volt a csapat szerencséje a szerencsétlenségben.
A történtek után a pilóta derekas helytállást ígért az utolsó, valódi téttel bíró versenynapra, de reális célként nem a győzelmet, hanem a dobogós helyet jelölte meg:
Az utolsó valódi kihívás a 187 kilométeres Idini – St. Louis futam volt, az azt követő, legutolsó szakasz ugyanis már csak amolyan örömfutam, igazi tét nélkül.
Ez az utolsó tényleges versenynap fölülmúlta Kovács Miklós várakozásait, ugyanis nem csak a dobogót siekrült elérniük, hanem kategóriájukban annak legfelső fokára állhattak, és összesítettben is csak picit lejjebb...
Fantasztikus érzés, hogy sikerült újra győzni, túlzás nélkül ez a legnagyszerűbb pillanat számomra. Ezen az utolsó gyorson nyomtuk, ahogyan a csövön kifért, de odafigyeltünk, hogy ne hibázzunk, mert arra azért elég volt ez a 187 kilométer, hogy sokat bukjunk rajta, akár mindent”– nyilatkozott a nap végén Kovács Miklós.
A Finálé
A diadal ténye tehát már az utolsóelőtti napon, a 11. szelektív szakasz céljában eldőlt:
A ZÁRÓNAPON MÁR CSAK EGY 22 KILOMÉTER HOSSZÚ DEMONSTRÁCIÓS SZÁGULDÁS VÁRT A CSAPATOKRA AZ ATLANTI-ÓCEÁN PARTJÁN,
amelynek célja a tereprallys berkekben kultikus helyszín, a Dakar melletti Rózsaszín-tó.
Ott került sor a nagyszabású díjkiosztó ceremóniára és a díjátadóra is.
A QUALISPORT RACING LEGÉNYSÉGE A CÉLCEREMÓNIÁN EGYÜTT ÜNNEPELT A FAZEKAS MOTORSPORT ALAKULATÁVAL, AKIK AZ AFRICA ECO RACE ÚJONCAIKÉNT SZINTÉN CSODÁLATOS EREDMÉNYT PRODUKÁLTAK.
Fazekas Károly pilóta, Csákány Péter fedélzeti szerelő és Horn Albert navigátor több szakaszgyőzelmet arattak a viadal során, a végelszámolásnál pedig
A KAMIONOS KATEGÓRIÁBAN A MÁSODIK, AZ AUTÓS-KAMIONOS ÖSSZEVONT ÉRTÉKELÉSBEN PEDIG A HARMADIK HELYET SZEREZTÉK MEG.
„Földijeink” ennél még ragyogóbb eredménnyel térhetnek haza:
A DUNASZENTBENEDEKI QUALISPORT RACE KÜLÖNÍTMÉNYE A KAMIONOS KATEGÓRIÁBAN ELSŐ HEYZÉST ÉRT EL A RALLY SPORT LEGEMBLEMATIKUSABB VERSENYEINEK EGYIKÉN.
Szeretnék gratulálni Fazekas Karcsi barátomnak, aki első próbálkozásra végigcsinálta ezt a borzalmasan nehéz versenyt és nagyszerű eredményt ért el. Úgy gondolom, hogy a lehetőségeinkhez mérten hozzájárultunk a magyar autósport hírnevének öregbítéséhez!” – értékelt Kovács Miklós pilóta, amivel ki tudna most vitába szállni?
Osztoznak a sikerben
A Kovács Miklós, Czeglédi Péter navigátor és Ács László fedélzeti szerelő alkotta versenytrió számára a 2020-as, tizenkettedik alkalommal megrendezett Africa Eco Race-en
A CSAPAT SZERVIZKAMIONJÁNAK LEGÉNYSÉGE, VÁRDA FERENC, FELNAGY MÁTÉ ÉS BOGNÁR JÓZSEF, VALAMINT MÉSZÁROS SÁNDOR CSAPATVEZETŐ BIZTOSÍTOTTA A HÁTTÉRTÁMOGATÁST.
Túlzás nélkül merem állítani, hogy ennél felemelőbb pillanatban még nem volt részem. Az első pillanattól az utolsó élveztük, még a legnehezebb momentumokat is. A versenytársak is gratuláltak, a főszervező Jean-Louis Schlesser is dicsérte az egész csapatot” – nyilatkozta Kovács Miklós a verseny befejezése után, nem mulasztva el, hogy köszönetet mondjon úgy a csapat háttérstábjának, mint a támogatóknak és a csapat lelkes szurkolótáborának.
A Qualisport Racing összes munkatársa kőkeményen dolgozott ezért a csodálatos eredményért. Hálás vagyok nekik, valamint a támogatóinknak is, akik lehetővé tették, hogy részünk legyen ebben a csatában. Köszönjük mindenkinek odahaza azt a temérdek biztatást, amit kaptunk. Bátran merem állítani azt is, hogy a szurkolás sokat hozzátett a csapat lendületéhez!” – értékelt a pilóta.
Nem is maradt más hátra, mint a díjkiosztás felemelő aktusa-
Nézzék meg a csapat díjkiosztó ceremóniáról készült felvételeit, amelyeket önálló Napi gyors cikkünkben teszünk közzé!
A QUALISPORT RACE TEAMJÉNEK SZERKESZTŐSÉGÜNK EZÚTON GRATULÁL, AZT KÍVÁNVA, HOGY A TOVÁBBIAKBAN IS MINÉL TÖBB HASONLÓ EREDMÉNNYEL ÖRVENDEZTESSÉK MEG SZŰKEBB ÉS TÁGABB PÁTRIÁNK AUTÓ-MOTOR SPORT IRÁNT ÉRDEKLŐDŐ SZURKOLÓTÁBORÁT!
A felhsznált fotók és videók a Qualiport Racing felvételei!
Forrás: Facebook