Font Sándor, a választókerület országgyűlési képviselője, a Fidesz választókerületi elnöke legutóbb 2024. augusztus 7-én, a polgármesteri és a képviselői megbízólevelek átvétele után adott nagyinterjút portálunknak. Az azt megelőző és az akkori átpolitizált helyzet azóta kisimult; Kalocsa jövőjének formálásában egy 6 fős Fidesz - KDNP frakció, valamint 3 fővel a Békés Kalocsáért Egyesület, a polgármester, és az ő egyesületének egy tagja, valamint a DK egy képviselője vesznek részt. Az említett és a mostani interjúban a jobboldal kulcsembere azt mondja: tudomásul vettük a választópolgároknak azt a döntését, hogy a kalocsaiak a későbbiekben nem politikai, hanem civil alapon szerveződő városvezetést szeretnének. Ez markánsan kifejeződött abban, hogy szavazataikkal egy civil, a Lokálpatrióta Egyesület színeiben indult polgármestert választottak meg, három egyéni körzetben pedig a Békés Kalocsáért Egyesület (BKE) képviselőit juttatták a grémiumba. Az október 14-i alakuló ülés előtti és utáni eseményekről, Kalocsának az elnyert pályázatok tükrében való fejlesztéséről Font Sándorral beszélgettünk.
Kalocsa közélete, de a Fidesz-KDNP pártszövetség is nehéz időszakon van túl: ugyan önállóan még mindig a legtöbb képviselőt adja, de a polgármesteri státuszt és a korábban meghatározó politikai befolyását elvesztette. A Fidesz választókerületi elnökeként miként értékeli a kialakult helyzetet?
Csakugyan, nyáron beszélgettünk utoljára, amikor még átmeneti időszak volt: a választás megtörtént, a régi testület még működött, de az új még nem, majd októberben megkezdte munkáját az új képviselő-testület. Természetesen rengeteg dolog történt, de volt egy döntésem: amíg nem lesz egy letisztult helyzet, a közbenső történéseket nem kommentálom. Azt előre tudtuk, hogy az alpolgármester személyében vita lesz, mert ebben egyértelmű volt a nézetkülönbség. Utána jöttek a bizottságok, ami szintén nem volt egy egyszerű menet. Azt is szerettem volna megvárni, hogy a testületen belül hivatalosan megalakuljon a frakciónk, amire az SZMSZ már korábban is lehetőséget biztosított, de most éltünk is ezzel. Miután mindezen túl voltunk, úgy láttam helyesnek: mindaddig nem nyilatkozom a sajtónak, amíg a Fidesz és a Fidelitas helyi csoportját nem tájékoztatom a részletekről, ugyanis ők a történésekbe mélyebben nem voltak bevonva, elsősorban a testületbe beválasztott tagok és a többi szereplő között folyt a diskurzus, egyeztetés, őrlődés… Ez a tájékoztatás megtörtént, így aztán saját menetrendem követve, jöhet az interjú.
Akkor ugorjunk is egy nagyot, alpolgármester választás.
A város lakói úgy döntöttek, hogy első számú vezetőnek nem politikából érkező személyt, hanem a civil jelöltek egyikét akarják polgármesternek. Azt az elvet, hogy maximum külső alpolgármestert adunk, azt eleve elutasította Dr. Bagó Zoltán polgármester. Ő mindenáron, mondhatni görcsösen ragaszkodott ahhoz, hogy mi adjunk főállású alpolgármestert. Én továbbra is azt mondom, civilnek civil a párja, ha civil a polgármester, a főállású alpolgármester is civil legyen. Végül az általam megnevezett Bolvári Ferdinánd személyben változás történt, de tény, hogy a státuszra a Békés Kalocsáért Egyesület - legalábbis felénk - Bolvári Ferdinándotjelezte. Ezért is mertem őt nevesíteni, azonban az egyesületen belül végül más döntés született, így Dr. Vincze András lett a társadalmi megbízású alpolgármester. Ennek ellenére a mi álláspontunk továbbra sem változott: civilnek civil a párja, nem adunk főállású alpolgármestert. Vezessék civilek a várost, de azzal a tudattal: amiről világosan látszik, hogy a város érdeke, azt a Fidesz-KDNP frakció támogatni fogja. Ami pedig nincs előkészítve, rohammunka, jaj, gyorsan be kell nyújtani, olvassátok át gyorsan, mert máris szavazni kell, akkor majd egy pillanatra megállnak, az adott ügy kapcsán elgondolkodnak, hogy ehhez adják-e a nevüket, vagy nem. Majd hatan, a Frakciójukban eldöntik, hogy mit akarnak csinálni.
Ha lehet, azért még Dr. Bagó Zoltán jobboldali főállású alpolgármester – jelöltjének, Kákonyi Istvánnak a személyére még térjünk ki.
Azt magától az érintettől is tudtuk, hogy megy egy háttértárgyalás Dr. Bagó Zoltán és Kákonyi István között. Aztán történt egy éles helyzet nálunk; titkos szavazást rendeltem el, hogy bemenjünk-e a testületbe főállású alpolgármesterrel, vagy ne. Mint választókerületi elnök, aki egy személyben vagyok felelős az összes Fidesz-KDNP jelölőszervezettel bejutott képviselőért, természetesen részt vettem a szavazáson. Mindenki ismerte a véleményemet, azaz, hogy ne adjunk főállású alpolgármestert. A többségi szavazat az lett, hogy nem adunk. Innentől kezdve lett közöttünk egy sajnálatos véleménykülönbség Kákonyi Istvánnal, aki ennek ellenére azt mondta: ha Dr. Bagó Zoltán felkéri, ő a főállású alpolgármesterséget elvállalja. Mi jeleztük akkor Istvánnak, hogy ilyenkor a politikában a partvonalra szorítás esete forog fenn. A kívülállók persze azt nem láthatták, hogy az ügy kapcsán milyen belső őrlődésen ment keresztül a jobboldal. Azt viszont látták, hogy Dr. Bagó Zoltán polgármester nyilvánosan is felkérte Kákonyi Istvánt főállású alpolgármesternek, és ő a jelölést elfogadta. Ezt követően történt a szavazás, amikor is a 6:6 szavazati arány miatt a főállású alpolgármester- jelölt nem lett megszavazva.
Mi pontosan tudtuk, hogy ki hogyan fog szavazni, mert Bolvári Ferdinánddal és csapatával többször leültünk azon elmélkedni, hogy milyen legyen a képviselő-testület, a bizottságok struktúrája. Hiszen a mi 6, és az ő 3 képviselőjükkel gyakorlatilag döntő befolyást tudunk gyakorolni a testületben. Egyébiránt előre jeleztük, hogy a választásoknak megfelelő arányos képviseletet, ennek megfelelő számú helyeket kérünk a bizottságokban. Akkor még 6 bizottság volt, abban is gondolkodtunk. Ennek a felére tartottunk igényt mi, a BKE kettőre, a hatodik bizottságról pedig azt mondtuk: a DK és a Lokálpatrióták döntsék el, melyik adja az elnököt.
Végül ez azért jócskán másként alakult.
Igen, ennek az lett a vége, hogy a kampányban szerintem mindenféle ígéretekkel terhelt polgármester úr Turi Tibor és Dr. Magóné Tóth Gyöngyi listán bejutott képviselőknek bizottsági elnöki helyet akart szerezni, így aztán a kompromisszum készségünket igazolandó, belementünk a 7 bizottságba. Ebben nem akadékoskodtunk, hiszen mi az elnyert szavazatok arányához képest megkaptuk a bizottsági elnöki helyeinket, illetve a tanácsnoki tisztséget. Hozzáteszem, amikor 2014-ben Dr. Bálint Józsefet és csapatát választotta meg a város többsége, akkor 4 fideszes képviselőnk volt a testületben, tehát a testületi létszám egyharmada. Ennek ellenére egyetlen egy bizottság elnöki helyet nem kaptunk! Most itt egy-egy személy került be az említett szervezetek részéről (DK, Lokálpatrióták), és rögtön bizottsági elnöki helyet kaptak.
Képviselő úr a testület Fidesz-KDNP frakciójának létszámát 6 főben határozza meg, de Kákonyi István kapcsán azért felmerül a kérdés: ő a kialakult helyzetben egyértelműen a jobboldali képviselő-csoporthoz tartozik?
Mi pontosan tudtuk, hogy hat személy nem fogja megszavazni Kákonyi Istvántfőállású alpolgármesternek, sőt, egy hetedik bizonytalan volt abban, hogy Istvánképességei alapján el tudja-e látni az alpolgármesteri feladatot. István ennek ellenére, és a többségi szavazásunk ellenére vállalta a jelöltséget, ami számomra politikailag érthetetlen; ez a magatartás rendkívül megdöbbentett. Ezért a jövőben én személy szerint nem tudok vele együtt dolgozni.
Azonban tény, hogy a Fidesz-KDNP frakció létrejött, és annak ő is a tagja. A frakciónak van egy alapszabálya, ezért Kákonyi István részünkről mindaddig tagja a frakciónak, amíg az alapszabályt betartja. Ez azt jelenti, ha frakció döntés van, és bárki a véleményével kisebbségben marad, akkor is a többség döntése szerint kell szavaznia, nyilatkoznia. Ez így van minden frakcióval működő önkormányzatnál, és természetesen a parlamentben is, évtizedek óta. Azért arról se feledkezzünk meg, hogy a bizottságok, élükön az elnökökkel, csak javaslatot tehetnek, az operatív városvezetés felelőssége mindenkor a polgármesteré és az alpolgármesteré. Miután már végleges lett a struktúra, úgy gondolom, hogy mi a választópolgári akaratot teljesítettük, és mint említettem, ami jó Kalocsának, azt támogatni kell és fogjuk is, és mindannak, amiben kétségünk van, vagy mögöttes spekulációt sejtünk, annak ellent fogunk állni! Talán itt érdemes megjegyeznem, hogy egy választási vereség minden település közéletében olyan turbolenciát okoz, ami tapasztalatom szerint fél, de inkább egy év alatt azért kisimul. Remélem most is így lesz, tisztázódnak az erővonalak és hogy ki kivel van.
A választási eredmény tükrében a közvélemény igencsak kíváncsi arra, hogy az Ön és az újonnan megválasztott polgármester kapcsolata miként alakul?
Ez nehéz kérdés, amire most egy, a későbbiekben pedig még egy példával szeretnék válaszolni. Még a kampány időszakában felmerült, ha Dr. Bagó Zoltán polgármesterjelölt nyer, és a városvezetés felét a Fidesz, a másik felét a BKE adja, akkor egy ilyen fele-fele aránnyal nem lehet várost vezetni. Dr. Bagó Zoltán erre egy közösségi médiás bejegyzésében azt írta, ha döntetlen egy szavazás, akkor a polgármester szava dönt. Ezt a hamis állítást nem hagytam szó nélkül, a Facebook - bejegyzést saját politikai oldalammal kommentelve, szerintem nem bántóan azt írtam: Mutasd meg, melyik az a jogszabály, amelyik ezt előírja! Ez volt az első olyan alkalom, hogy a képviselői, politikusi oldalammal írt, szerintem nem sértő bejegyzésemet az oldalammal együtt Dr. Bagó Zoltán törölte, magyarul válasz helyett kidobott, kitiltott az oldaláról.
Rendben van, tudomásul veszem, de ha egy ilyen, egyébként igaztalan állítás kvázi cáfolatát nem viseli el egy politikus, erre így reagál, akkor hogyan fogunk tudni egymással ettől komolyabb kérdésekben szót váltani? Aztán volt egy másik, az uszodával kapcsolatos hasonló eset is, de erről talán majd ott beszélek. Nem titok, a választások után Dr. Bagó Zoltánnal Soltvadkerten volt egy személyes találkozóm, de azóta egy sem.
A város jelentős, közel négymilliárdos fejlesztés előtt áll. Történhet ebben bárminemű változás a politikai oldalon bekövetkezett átrendeződés miatt?
Ha emlékeznek rá, már a választási eredmény kihirdetése után sietettem leszögezni, talán szó szerint azt mondtam, amit máig vallok és ehhez tartom magam: „Mind a négy, általunk kezdeményezett és megnyert pályázatot, beruházást teljes szívünkkel és erőnkkel támogatni fogjuk! Egyetlen egy akadályozó szándékunk nincs, a bejelentett fejlesztések megvalósítása fontos városi érdek volt és az is maradt!”
Már most előre jelezem, gyakran fogják tőlem hallani, hogy mely beruházások azok, amelyek kalocsai megvalósításáért nagyot sokat dolgoztam. Különösen az uszoda esetében kellett szinte minden követ megmozgatnom, hogy egyáltalán befogadjanak egy ilyen pályázatot. Most azt tapasztalom, hogy a sikernek egyszeriben több atyja lett. Ez a lényegen természetesen nem változtat, de nézzük sorban: Még az előző ciklusban letettük az alapkövét, megkezdődött a Lurkópalota, több százmilliós nagyságrendű, második ütemének megvalósítása. Szeptemberben kaptuk az értesítést, hogy az uszoda, termálfürdő energetikai korszerűsítése, amiben persze sok egyéb más is benne van, egymilliárdos támogatást kapott.
Az Élhető település program, ami a meszesi, és több városi helyszín fejlesztéséből áll, 755 millió Forint összegű beruházással gyarapítja a várost. A negyedik, a Nebuló EGYMI (Speciális iskola) nyertes pályázata még nincs kihirdetve, de hamarosan ez is megtörténik. Nagyon sokat dolgoztam azért az elmúlt négy évben, hogy Kalocsán minőségi épületegyüttes szolgálja a speciális oktatásra szoruló gyermekeket. Köztudott, hogy a Nebuló EGYMI egy térségi oktatási központ, az iskola nem is a városé, de mégis csak a városban van, a várost gazdagítja, ráadásul a legtöbb gyermek kalocsai. Ez is egy egymilliárdos beruházás. Tehát négy, több százmilliós-egymilliárdos TOP Plusz projekt megvalósítása van folyamatban, vagy előkészítés alatt. A város büszkélkedhet majd azzal is, hogy volt egy korábban tartalék listára helyezett pályázata, a régebbi óvodák felújítására, amire a város már az új testület megalakulása után kapott 300 millió forintot. Talán ez utóbbi is bizonyítja, hogy a támogatási hajlandóság részemről a politikai paletta átrendeződése miatt nem változott, Kalocsa fejlődése fontos volt és az is maradt!
Miként éli meg, hogy az új városvezetés egyes pályázati fejlesztések helyszínén változtatni akar, illetve a pályázatokon belül hangsúlyeltolódások vannak.
Itt azért szeretnék rámutatni arra, hogy természetesen a mindenkori városvezetésnek meg van az általam sosem vitatott mozgástere arra, hogy az elnyert pályázatokon belül hangsúlyeltolódásokat eszközöljön, fejlesztési helyszíneken változtasson. Számomra az a fontos, hogy az elnyert forrás minél hatékonyabban a kalocsai embereket szolgálja, minél jobban az ő igényeikkel találkozzon.
A felsorolt pályázatok, az elnyert támogatási összegek megyei összehasonlításban is kitűnnek, figyelemre méltók. Viszont visszatérő kérdés: hogy áll a sokat emlegetett 51-es főút felújítása?
Mindezen sikerek ellenére valóban mindig megkapom: bezzeg az 51-es főút meg nem épül! Igen, amíg nem lesz újabb gazdasági ereje az országnak, addig ebben a kérdésben nem tudok mit mondani, de minden adott ahhoz, ha a forrás rendelkezésre áll, a munkálatok ott is meginduljanak.
Tudom persze, ezekkel a tényszerű állításokkal nem kerültem közelebb, nem változtattam meg azoknak a véleményét, akik az eredményeket félresöpörve még a legjobb szándékot is rendre negatív kontextusba helyezik. Azért az erőt ad, és további munkára sarkall, hogy így volt ez például a Kalocsa-Paks Duna-híd esetében is, amikor több évig politikai vetélytársaim nyíltan azzal vádoltak, hogy ez a hídépítés egy politikai maszlag, sohasem fog megépülni, csak hülyítem az embereket. Aztán felépült, és már közlekedünk rajta. Azt viszont még nem hallottam, hogy a kétkedők, politikai gumicsontot emlegetők közül bárki is meakulpázott volna. (Vétkét beismeri, szánja-bánja- a szerk.)
Itt emlékeztetnék arra, hogy van, aki ellenzéki politikusként világvége hangulatot vizionál, aztán amikor a többségi oldalra kerül, hirtelen megváltozik a véleménye. Ezzel a gondolattal arra szeretnék reflektálni, hogy az uszoda mostani bezárásának oka tisztán anyagi. Szerintem és a szakemberek szerint is ráértek volna később bezárni, amikor ténylegesen megkezdődnek a munkálatok. Amikor az előző városvezetés a Covid alatt bezárta, a legélesebb támadást éppen a mostani polgármestertől kapta. Azt mondta, ez nem más, mint a városvezetés tehetetlensége, érzéketlensége stb. Mindeközben polgármesterként most összemossa a felújítást és a bezárást, holott szerintem semmi köze a kettőnek egymáshoz. Most színtiszta gazdasági okok miatt, töredék annyi gázár mellett zárják be az uszodát, mint a járvány alatt. Dr. Bagó Zoltán a kritikát ebben az ügyben is nehezen viseli, mert amikor az erről szóló Facebook bejegyzéséhez egy tényszerű hozzászólást írtam, és azzal zártam: Hajrá Kalocsa! Gratulálok a fejlesztéshez! - még ezt is törölték. Ettől még persze nagy munkát fektettünk abba, hogy az uszoda - termálfürdő a TOP Plusz energetikai programból fejlesztési forráshoz juthasson. Nagyon hosszú lenne a sor, ha leírnám, kikkel kellett beszélni, egyeztetni, kiírási feltételeken ésszerű változtatásokat elérni, hogy az egymilliárdos fejlesztési forrás realizálódjon. Bátran kijelenthetem - még ha a közösségi médiában törlik is a mondanivalómat-, hogy ehhez a jelenlegi polgármesternek és városvezetésnek semmi köze. Tudomásul veszem, hogy a többi beruházással együtt ez is az ő idejük alatt fog megvalósulni. Számomra nem ez a lényeg, hanem az, hogy megvalósuljon. De azért tisztázzuk: ezt az előző városvezetéssel én indítottam el, keményen tapostuk az utat, hogy a Lurkópalotára és a négy év óta húzódó speciális iskolára, és persze az uszodára is forrást szerezzünk.
Azért a Facebook bejegyzések törlésénél most bizonyosan fontosabb dolga van a polgármesternek, hiszen a jövő évi költségvetést kell összeállítani. A hiány kezeléséhez az elmúlt években az ön segítségére is szükség volt.
Arra törekszem, hogy az a 40 százalék Fidesz–KDNP szavazó, aki a vármegyei közgyűlési listán ránk szavazott, az érezze, hogy az a morál, az az értékrend, amelyet velünk együtt vall, az a leghatékonyabban képviselve van. Számítok továbbra is rájuk, és ha én leszek a Fidesz országgyűlési képviselő-jelöltje – erről még nincs döntés – számítok a támogatásukra. Képviselői munkám során elsősorban az motivál, mi az, amit Kalocsa város fejlődése érdekében tenni tudok. Amennyiben a polgármester úr erre nem tart igényt – a bejegyzéseim törlése és a profilom/oldalam kitiltása ebbe az irányba mutat - akkor ezt tudomásul veszem. Eddig sem volt nagy párbeszéd közöttünk, ha ő nem keres, akkor nekem sincs miért keresnem.
Kíváncsin várom - ugyan az a helyzet, mint az uszodánál –, hogy azok a kritikák, amiket például a Szentháromság térrel, útlezárásokkal, az alternatív útvonalakkal kapcsolatban megfogalmazott, azokat most polgármesterként hogyan oldja meg? Senki ne nézzen bennünket alkalmatlannak, mert ha lett volna triviális megoldása ennek az ügynek, már régen meg lett volna oldva - de nem volt! Attól tartok, egy esetleges kudarc Kákonyi Istvánnak, mint egyházügyekért és népművészetért felelős tanácsnoknak a nyakába lesz varrva. Ne legyen igazam!
Állítom, a legracionálisabb döntést hozta a város, amikor az érintett utcaszakaszokat állami kezelésbe adta. Mert a jogszabályok szerint csak így teremtődik arra lehetőség, hogy az állam építse ki az elkerülő út teljes egészét. Ha nem adja át a város, akkor marad önkormányzati kézben, és akkor az önkormányzat saját forrásból kell, hogy kiépítse. Ez pedig az önkormányzat ismert pénzhiányos állapota miatt lehetetlen. A közlekedőket nem az érdekli, hogy állami, vagy önkormányzati úton halad, hanem az, hogy minél egyszerűbben jusson el „A” pontból „B”-be. Kíváncsi vagyok, hogyan oldja meg ezt a helyzetet a polgármester úr, aki akkor ellenzékiként minden ezzel kapcsolatos megnyilvánulásunkat durva kritikával illetett. Így karácsonyhoz közeledve sem akartam a tényeket mázas sziruppal leönteni. Már csak azért sem, mert figyelem Kalocsa város költségvetését. Kalocsa Kiskőrösnél csak 1000 lakossal nagyobb város, de ha megnézzük, hogy ott az önkormányzat mekkora létszámmal dolgozik, akkor azt látjuk, hogy a foglalkoztatottak összlétszáma 20-25 százalékkal kevesebb, és ugyanúgy járási székhely, tehát a feladatkör ugyanaz. Mégis, ott januártól egy szervezeti és létszám racionalizálást hajtanak végre. Az, hogy polgármester úr szerint egy bezárt uszoda mellett továbbra is mindenkire szükség van, hogy a Hivatal létszámát növeli, a szolgálati autójához külön sofőrt vett fel, vagy hogy hat helyett hét bizottság működik, az részemről mindaddig rendben van, amíg a költségvetés ezt alátámasztja -én egyelőre nem ezt látom-, azonban majd az idő előrehaladásával meglátjuk. Ő a polgármester, ő felel mindenért.
Azt jól látjuk, hogy Fidesz-KDNP frakció láthatóan nincs „ellenzékben”, hiszen az ominózus főállású alpolgármester választást leszámítva a képviselő-testület tagjai több mint 60 előterjesztést ugyanennyi egyhangú szavazattal fogadtak el. A Fidesz frakció külön utakon is egyeztet?
Nézze, én 16 évig önkormányzati képviselő is voltam Soltvadkerten, minden részletét ismerem az önkormányzatiságnak. A testület elé kerülő anyagok 90%-a automatizmuson alapul, ezekben mindenki egyetért. Körülbelül 10% az olyan ügy (politikai, gazdasági, személyi kinevezések, jövőt meghatározó stratégiai kérdések stb.), amiben éles vita szokott kialakulni. Viszont az ügyek ezen 10%-a dönti el a település további sorsát! Mint hangsúlyoztam, minden hasznos ügyben Kalocsa mögött vagyunk, mindent támogatunk, ami a város érdekét szolgálja. A szavazásig elvitt kérdésekben eddig vagy automatizmus volt, vagy egyet értett vele a Fidesz-KDNP csoportja. Az, hogy a szokásos bizottsági egyeztetéseken túl a Békés Kalocsáért Egyesülettel vannak-e technikai jellegű megbeszélések, a két képviselői csoport tagjai együtt is átbeszélik-e a kiküldött anyagokat, azt a frakció dönti el. A Fidesz-KDNP frakció tagjai ügyekről beszélgetnek, ügyek mentén szavaznak, de csak akkor és csak addig, amíg azok Kalocsa város érdekét szolgálják.