Angeli Gabriella szerint a LED-lámpás közvilágítás-fejlesztési beruházás kapcsán folytatott OLAF-vizsgálatról Budapesten múlt pénteken tartott sajtótájékoztatójára adott retorzió volt az a két előterjesztés, amelyekkel Bálint József arra tett javaslatot, hogy a bizottságok átszervezésével távolítsák el őt a jogi bizottság éléről, illetve a Kalocsa Kulturális Központ és Könyvtár (KKKK) és az ÖKO Pont átszervezésével szűnjön meg az általa betöltött státusz. A lépéseket a polgármester takarékossági célokkal indokolta. Angeli azt állította az ülés előtt, hogy az említett lépésekről csak a sajtótájékoztatója után kézhez kapott testületi anyagokból értesült. Tekintve, hogy Angeli több bizottság tagja és a jogi bizottság elnöke volt mostanáig – illetve jogi értelemben még március 1-jéig az –, legalábbis elgondolkodtató, hogy az információink szerint múlt hét közepén, napokkal a sajtótájékoztató előtt elkészült előterjesztésről a vele közös táborban, baloldali pártok által támogatott függetlenként mandátumhoz jutott képviselők nem tájékoztatták, de még az őt támogató MSZP helyi elnöke, Lakatos János sem figyelmeztette. Utóbbi egyébként kézremegés nélkül szavazott Angeli Gabriella ellen az ÖKO Pont ügyében, amivel egyúttal lemondott helyi elnöki pozíciójáról, sőt MSZP-beli párttagságáról is.
Arról már írtunk, hogy Gőgös Zoltán a ma délutáni szimpátiatüntetésen kijelentette, hogy ha a kampány idején egy MSZP-tag a képviselőjelöltje ellen szavaz egy ilyen fajsúlyú ügyben, azzal automatikusan kilép a pátból, értelemszerűen tisztségéről is távozik. Nagy nyomás nehezedett tehát Lakatos Jánosra, a kalocsai MSZP párt-alapszervezet (eddigi) elnökére. Azonban nem remegett a keze, 11 igen szavazattal 1 nem ellenében megszavazta a testület az ÖKO Pont és a KKKK átszervezését – tehát Lakatos is igennel szavazott.
Az ülés alatt távozó Gőgös Zoltán portálunk kérdésére megerősítette, hogy Lakatos már nem a párt tagja, ami szabályzatuk értelmében döntést sem igényel.
Az ülést követően Lakatos Jánost is arra kértük, kommentálja a Gőgös Zoltán által elmondottakat, ő azonban elzárkózott ettől a lehetőségtől.
Elgondolkodtató: hogyan lehetséges, hogy Angeli nem értesült az „ellene” előkészített lépésekről, amint az is, hogy Bálint József indokai közt az ülésen hangoztatott és az előterjesztésben is kifejtett takarékossági célok mellett esetleg más motívum is föllelhető.
Például tény, hogy Angeli, aki – tetszik, nem tetszik – legalábbis elméletileg azonos politikai táborba tartozik a polgármesterrel és a testület többségével, rendszeresen szavazott Bálint József javaslatai ellen, legutóbb például megtorpedózva első körben a 2018-as költségvetés elfogadását.
Az időrendiség miatt semmiképp sem lehetett megtorlás a polgármester lépéssorozata, ám ha az lett volna, Bálint József esetében talán akkor sem a Fidesz ármánykodását sejtenénk elsőként, hanem például azt a bizalomvesztést, amely lépésről lépésre erősödött a polgármester és a baloldali városvezetés, illetve Angeli Gabriella között, amelyet bizonyára nem enyhített az sem, hogy Angeli képviselőasszony az országos média előtt terítette azokat a lapokat, amelyekkel kapcsolatban korábban Bálint József a testületi ülés nyilvánossága előtt kiemelte, hogy az OLAF által hangsúlyozottan bizalmas információkat tartalmaz.
Végül – elfogadva elsődlegesnek a takarékossági érvet – fölvetődhet a kérdés, hogy a város pénzügyi helyzetének figyelembevételével miért épp most került sor e lépésre.
Mások pedig azt kérdezik, hogyan tölthette be ezt a pozíciót eddig is egy önkormányzati képviselő, aki ráadásul több bizottság tagja, sőt van, amelyiknek elnöke is, akinek ráadásul jogi végzettsége van, de információnk szerint ökológiai, környezetgazdálkodási, illetve -védelmi, vagy energetikusi végzettséggel nem rendelkezik.
Angeli Gabriella maga is azért kardoskodott a munkahely megtartása mellett, hogy azt az ő távozásával egy szakember tölthesse be. Angeli kérte, hogy a személyét érintő napirendekről nyílt ülésen tárgyaljanak, amit Bálint József polgármester nem támogatott, de az érintettek közül elsőként Kati Lászlót megkérdezte, hozzájárul-e ehhez.
Kati László azonban ehhez nem járult hozzá, a többieket tehát már meg sem kellett kérdezni.
A rendeletben meghatározott költségvetési irányelveknek megfelelően az előző költségvetési irányzathoz képest további megtakarítási módosításokra tettek javaslatot a képviselők – indokolta Bálint József javaslatát – amelynek az előterjesztésben foglalt részleteit külön cikkben már összefoglaltuk –, hozzátéve, hogy ehhez a KKKK működési szabályzatát kell módosítani.
A napirend vitája során Angeli azon kívánalmának adott hangot, hogy a napirend tárgyalása során tekintsenek el attól, hogy ő az az egy fő, aki azt egy (leépítendő) szervezői státuszt képviseli.
Ha intézményvezető asszony a továbbiakban bármikor nem szeretne velem együtt dolgozni, én úgy gondolom, hogy ezt megtehettük volna úgy is, hogy leülünk és megbeszéljük a részleteket. Angeli azt is aggályosnak vélte, hogy a státusz megszűntetése után az Öko Pont irodában nem lesz olyan munkatárs, aki napi nyolc órában ezt a munkát elvállalja és elvégzi az uniós előírásoknak való megfeleléshez szükséges lépéseket.
Angeli arra is rámutatott, hogy miközben az előterjesztés megtakarításról beszél, az ÖKO Pont iroda vonatkozásában a költségvetési tervezetünkben nem lát megtakarítást az ÖKO Pont soraiban.
Ugyanúgy benne van a bér jellegű kiadás és ugyanúgy benne van a dologi kiadás, amit már a 2017-es évben megtettünk. [Ennek oka lehet épp az Angelinek járó végkielégítés is, mert mint az ülés után munkatársunknak elmondta, ötéves, határozott idejű szerződése értelmében egyévi bérnek megfelelő végkielégítést kell majd kapnia, bár a polgármester később más magyarázatot adott rá – A szerk.]
Angeli azt kérte, hogy a képviselők „gondolják át” ezt a határozati javaslatot, és mentsék meg az egy fő szervezői státuszt. Angeli hangsúlyozta, hogy ez nem személyéről szól:
Ha intézményvezető asszony kéri, és leülünk, bármikor hajlandó vagyok elmenni az ÖKO Pont irodából. Később Angeli megismételte:
Nem is arról van szó, hogy az én állásomról beszélünk, bármikor hajlandó vagyok felállni. Elfogadom, hogy kerüljön oda egy szakember. Bálint József megnyugtatta a képviselőt, hogy „az ÖKO Pont iroda megmentésre kerül”, hiszen a szervezeti szabályzatok módosítása értelmében a feladat megmarad és ellátásra kerül. A polgármester hozzátette, hogy a pályázatnál létszámelőírás nem volt.
A létszámot azért adtuk, hogy könnyebb legyen esetleg ellátni. A KKKK költségvetésének csökkentésére ez a javaslat érkezett, mivel ott létszám nem kötelező, így az iroda le tud adni létszámot. A feladatot csatolt munkakörben három főnek adják majd ki.
A polgármester a menetrendről elmondta, hogy az átszervezés április 1-jével történne, a mai szavazással a KKKK SZMSZ-ének módosításáról kell dönteni.
Az átszervezés fedezetét a költségvetésben biztosítani kell, ezért szerepel a költségvetésben – felelte Bálint József Angeli megtakarításokat hiányoló fölvetésére.
Majd amikor ennek jelentkezik a másik oldalon [a hatása], a kiadási oldalon ez rendeződött, valószínű, hogy a következő évre fog ez áthúzódni, akkor már a költségvetésben nem szerepel. De amennyiben ez ebben az évben lezárul, akkor a módosítások során a költségvetés módosításával a költségvetési része is módosulni fog – fejtette ki Bálint József, úgy összegezve, hogy a tételek azért szerepelnek, mert ez az anyag csak a szervezeti és működési szabályzat részével foglalkozik, a költségvetési vonzatokkal nem. A személyi kérdésekbe nem kívánt beavatkozni, mondván:
Nem én vagyok a munkáltató. Simon Zoltán azt kérdezte:
Kapott-e utasítást Ön arra bárkitől, hogy ezt a napirendi pontot előhozza, ezt az álláshelyet megszűntesse? Bálint József válaszában elmondta, hogy: sem párt, sem személy részéről nem kapott ilyent, sőt, nem is fogadott volna el, majd kifejtette, hogy az intézményvezetőnek volt a feladata, hogy javaslatot tegyen.
Simon Zoltán üdvözölte Kalocsán Gőgös Zoltánt, ugyanakkor sajnálatát fejezte ki, hogy azért jött ide, hogy hazugsággal erősítse az itteni jelöltjük kampányát. Simon ezzel Gőgösnek azon kijelentéseire utalt, amelyekkel Font Sándorról azt sejttette, hogy nyomást gyakorolt Bálint Józsefre az előterjesztések megszületése érdekében, illetve, „lopott pénzeket” emlegetett, amelyeket Font Sándor plakátkampányának fedezetével hozott összefüggésbe.
Mindezt nehezményezte Simon, és azt kérte az MSZP rangos képviselőjétől – aki maga is megtisztelte az ülést jelenlétével, hogy
csak értelmes dologért jöjjön Kalocsára. Másfelől Simon indokoltnak tartotta a takarékossági lépéseket, ugyanakkor úgy vélekedett, hogy egy ÖKO Pont irodának – vagyis, amint a nevében is benne van, környezetvédelemmel és energiatakarékossággal foglalkozó irodának – „olyan munkatársa kellene, hogy legyen, aki ért hozzá”.
Minden tiszteletem képviselő asszonyé, és tudom, hogy sok mindenhez ért, de feltételezem, hogy nincsen környezetvédelmi szakmérnöki, vagy ilyesmi végzettsége, ezért én úgy érzem, hogy ez eleve egy olyan állás volt, amit nem biztos, hogy Önnek kellett volna betölteni. Ez már eleve egy támadható dolog volt – mondta Simon Zoltán, sokak véleményt tolmácsolva, egyben emlékezetve a testületet, hogy a Fidesz-KDNP képviselőcsoport már a helyzet kialakulásakor sem értettek ezzel egyet, most pedig üdvözlik, ha egy megfelelő munkatárs látja majd el ezt a feladatot.
Gőgös Zoltán megnevezése kapcsán szót emelt, és – csak úgy mikrofon nélkül – követelte, hogy Simon mondja meg konkrétan, miben hazudott, amennyiben ezt nem teszi, vonja vissza állítását. Simon azonban erre nem volt hajlandó.
A hazugsággal való vádaskodást Angeli is kikérte magának – noha neki nem is szólt –, mondván:
Nem vádolhat engem hazugsággal. Pontosan úgy fogalmaztam minden egyes nyilatkozatomban, hogy én nem vádolok senkit. Vissza lehet hallgatni, amiket én nyilatkoztam. Egy párt nevét sem mondtam ki semelyik nyilatkozatomban. Végül a javaslatot a pénzügyi bizottság egyhangú támogatása, valamint a jogi bizottság 4 tartózkodás és 1 nem szavazat mellett meghozott ellenzése mellett 11 igen és egy 1 nem szavazattal elfogadták.
A szavazásnál is összezárt tehát a teljes testület Angeli Gabriella álláspontjával szemben, beleértve az őt az országgyűlési választáson támogató párt (akkori) helyi elnökét, valamint több, függetlenként való megmérettetése ellenére is a baloldalhoz kötött képviselőt.
Bizottsági kiszorítósdi
Az elhangzottakat már nem ismerhettük ilyen pontosan a zárt ajtók mögött meghozott személyi döntések tekintetében, amelyek közül szintén több is érintette Angeli Gabriellát:
VISSZAHÍVTÁK ANGELIT A KÖZBESZERZÉSI BIZOTTSÁGBÓL ÉS A JOGI BIZOTTSÁGBÓL IS, AZ UTÓBBIBAN ÉRTELEMSZERŰEN MEGSZŰNT AZ ELNÖKI TISZTSÉGE IS.
A bizottságok személyi állományában beálló változás hatálya március 1-je. A közbeszerzési bizottság tagjai a bizottsági elnökök lesznek a jövőben, amiért díjazás nem jár.
A Jogi, Ügyrendi és EU-kapcsolatok Bizottsága vonatkozásában a következő döntés született:
ANGELI TAGSÁGÁT MEGSZŰNTETTÉK, HELYETTE BIZOTTSÁGI TAGNAK KATI LÁSZLÓT VÁLASZTOTTÁK. A VÁLTÁS UTÁN A BIZOTTSÁG ELNÖKI TISZTÉT FILVIG GÉZA LÁTJA EL
– ezt 11 igennel szavazták meg, 1 tartózkodás mellett.
A KÖZBESZERZÉSI BIZOTTSÁGBAN ANGELI GABRIELLA, TIHANYI TIBORNÉ, KATI LÁSZLÓ, SIMON ZOLTÁN TAGSÁGÁT MÁRCIUS 1. NAPJÁVAL MEGSZŰNTETTÉK,
és Bolvári Ferdinánd, Lakatos János tagságának megtartása mellett
a távozók helyett tagnak választották Filvig Gézát, Katus Attilát, és Szabó Balázst. A bizottság elnöki tisztét Katus Attila fogja betölteni.
Mindhárom döntés 11 igen szavazattal, 1 tartózkodás ellenében született meg, és nem nehéz kitalálni, ki lehetett a tartózkodó.
Az oldal támogatója a Hufbau-Akker szaküzlet. További akciós termékekért ide kattints!