Az előírt biztonsági intézkedések megtartásával, az előzetes várakozásoknak megfelelően zajlott az idei érettségi első napja a Szent István Gimnáziumban. A szabályok szerint egy teremben legföljebb tíz tanuló lehet – ebből a szempontból itt még nagyobb a szigor: termenként legföljebb kilenc vizsgázó foglalt helyet a termekben. Ebben az oktatási intézményben 68 diák kezdte meg az érettségi vizsgát, köztük egy vizsgaismétlővel. A járványhelyzet miatt egyetlen tanuló sem lépett vissza az érettségitől, noha ezt a vonatkozó rendelkezések szerint retorzió nélkül megtehették volna. Ugyanakkor ez esetben a felsőoktatásba való bejutásukra is csak később lett volna lehetőségük – ez bizonyára a diákok többségénél sokat nyomott a latban.
A diákok már napokkal korábban értesítést kaptak a terembeosztásról, amit a beléptetésnél megerősítettek, és a tanulókat a megfelelő termekbe irányították. A diákok fegyelmezetten, a helyzethez megfelelően alkalmazkodva foglalták el helyeiket. Többségük saját szájmaszkkal érkezett, de szükség esetén a bejáratnál biztosítottak számukra maszkot, ugyan a tanulók számára a teremben nem, csak a folyosókon kötelező azok viselése. A vizsgáztató tanárok viszont maszkban és kesztyűben tartózkodnak a termekben.
EBBEN AZ ÉVBEN A SZENT ISTVÁN GIMNÁZIUMBAN 67 TANULÓ BALLAGOTT: A 12.A OSZTÁLYBAN 21, 12.B-BEN 20, 12.C-BEN PEDIG 26 FŐ.
A hatvanhét végzős közt nem volt olyan tanuló, aki visszalépett volna az érettségitől, így a tegnapi napon 67 fő, valamint mellettük egy ismétlő vizsgázó kezdte meg az érettségit. Az utóbbi tanuló a korábbi években már érettségizett, de továbbtanulási szándéka miatt a felvételihez javítania kell a vizsgaeredményén.
Tegnap a magyar érettségit írták meg a vizsgázók
AZ ORSZÁGOS HÍRADÁSOK SZERINT DIÁKBARÁT FELADATOK VÁRTÁK A TANULÓKAT.
Ami azt illeti, áttekintve a feladatlapokat, ez az állítás inkább a középszintű feladatsorra mondható el.
AZ EMELT SZINTŰ FELADATLAP MEGFELELŐ ALAPOSSÁGÚ KITÖLTÉSÉHEZ SOKOLDALÚ, AZ IRODALMI KOROKAT, STÍLUSOKAT, ALKOTÓKAT ÉS MŰFAJOKAT ÁTFOGÓ ISMERETEKRE VOLT SZÜKSÉG.
Középszinten Fekete István novellaelemzés és Arany János és Tóth Árpád versek összehasonlító elemzése közül választhattak
Középszinten négy óra alatt két feladatlapot kellett megoldani: az első rész megoldására 90 perc áll a vizsgázók rendelkezésére, amelyben egy 60 percre tervezett szövegértési és egy 30 percre tervezett szövegalkotási feladat várt rájuk.A vizsgadolgozatokat a 90 perc leteltével a felügyelő tanár összegyűjti, majd következett a második rész, amelyre 150 percet kaptak a tanulók.
A középszinten vizsgázók szövegértési feladata a könyvek történetéről, olvasásról és a kódexekről szólt az idei magyarérettségi első részében – a vizsgázóknak először értelmezniük kellett a kétoldalas szöveget, majd különféle feladatokat kellettmegoldaniuk a szöveg alapján.
Szintén az első részhez tartozó szövegalkotási részében pedig a sportról és testnevelésről szóló érvelést vagy egy egészségügyi problémákról szóló hivatalos levelet kellett írniuk a diákoknak– derült ki az Eduline oldalon a középszintű magyar érettségiről tegnap megjelent cikkből.
A második részben a diákoknak műelemzést, illetve –értelmezést kellett írniuk. Választaniuk Fekete István Tolvaj című novellájának értelmező elemzése, illetve Arany János Kertben és Tóth Árpád Lélektől lélekig című költeményének összehasonlító értelmezése közül lehetett, és a feladatot 400-800 szó terjedelmű szöveg megalkotásával kellett teljesíteniük.
A középfokú feladatlap és a javítási-értékelési útmutató ezen az oldalon megtekinthető.
Emelt szinten Márai Sándor, Szabó Lőrinc, mesék és ezek kapcsán mi minden más!
Az emelt szinten érettségizők szövegértési faladatának alapanyagát Márai Sándor Halotti beszéd című műve adta. Ahhoz kapcsolódóan a kérdések az azt megihlető, azonos című nyelvemlékünkre, illetve Márai költeményének más párhuzamaira, utalásaira, stílusjegyeire kérdeztek rá, a diákok tárgyi tudásának széleskörű feltérképezésére is alkalmas módon.
A szövegértelmező esszéhez Szabó Lőrinc Májusi orgonaszag című versét kellett elemezniük a vizsgázóknak megadott szempontok szerint 400-800 szó terjedelemben, valamint Boldizsár Ildikó Hogyan segítik a mesék az értő olvasást és az olvasóvá válást? című pedagógiai tárgyú tanulmányának egy részletére kellett reflektálni 150-450 szó terjedelemben, példaként irodalmi utalásokat is felvonultatva.
Az emelt szintű magyar érettségi teljes feladatlapját és a javítási-értékelési útmutatóját ezen az oldalon lehet megtekinteni.
MA A MATEMATIKA ÉRETTSÉGIKET ÍRTÁK A MATURANDUSOK.
Alig lesz idén szóbeli vizsga
Szóbeli vizsgákat idén csak néhány tantárgyból tartanak. A Szent István Gimnáziumban kizárólag testnevelésből lesz szóbeli érettségi vizsga, illetve azon diákok esetében, akik egy-egy tantárgyból nem érik el a 25%-os teljesítményt, de a 12,5%-ot igen. Ők ugyanis a szóbeli vizsgával javíthatnak eredményükön. A portálunknak nyilatkozó Perity Lajos igazgató reményét fejezte ki, hogy erre nem kerül sor, és tanulóik elérik majd a kívánt 25%-os teljesítményt, hiszen erre a korábbiakban is igen-igen ritkán volt csak példa.