A ma délután két órától a Városháza dísztermében tartott testületi ülésen két napirend is érintette a város külterületi úthálózatát. Az elhangzottakból kiderült, az elkerülő út Foktőn már megkapta a szükséges engedélyeket, most a kalocsai képviselő-testület is meghozta az ahhoz szükséges döntéseket, hogy megkezdődhessen az elkerülő út és az 51-es rekonstrukciójának pályáztatása. Az 51-es felújításához szükséges lépésekről is döntött a testület, egyhangúlag.
A két közútfejlesztési projekttel kapcsolatban az volt a kalocsai önkormányzat feladata, hogy egyrészt az előzetes partneri egyeztetés lezárásáról határozzon, miután az érintetteket megkeresték, és tőlük érdemi észrevétel, kifogás nem érkezett, másrészt az útépítési beruházásokkal kapcsolatos rendezési tervi változásokkal kapcsolatban környezeti vizsgálat lefolytatása is szükséges volna, azonban az érintett hatóságok nyilatkozatai szerint erre nincs szükség. Az elkerülő út esetében ezen kívül határozniuk kellett a rendezési tervnek az új útszakaszt megalapozó módosításáról.
Az előterjesztésekkel kapcsolatban Boromisza Viktor műszaki osztályvezető adott tájékoztatást, amelyből kiderült:
Mindkét projekt kiemelt állami beruházás, amelyek vonatkozásában az engedélyeztetési eljárás és a tervdokumentáció végső véleményezése zajlik a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) koordinálásával.
Az engedélyeztetés sikeréhez szükséges a város rendezési tervének módosítása.
Az osztályvezető azt is elmondta, hogy a partnerségi egyeztetési szakasz lezajlott, és az érintett felek észrevétellel nem éltek.
A környezetvédelem tárgykörében illetékes hatóságokat is megkeresték, ahonnan az a visszajelzés érkezett, hogy környezeti hatásvizsgálat lefolytatása ezekhez a projektekhez nem szükséges.
Az elkerülő úttal kapcsolatban megtudhattuk az osztályvezető tájékoztatásából, hogy az már „két lépéssel előrébb tart”, ugyanis annak a partnerségi egyeztetése már korábban lezárult.
Azt ugyanakkor megjegyezzük, hogy egy új út építéséről van szó, amely sokkal nagyobb lélegzetű feladat, mint egy meglévő út felújítása, így ez a két lépésnyi előny a beruházások folyamán könnyen elenyészhet.
Arról is szólt Boromisza Viktor, hogy később várhatóan a Helyi Építési Szabályzat (HÉSZ) módisítása is előterjesztésre kerül majd.
Az egyik előterjesztéshez sem hangzottak el észrevételek, ugyanakkor mindkét témakörben előzetes kérdést tett föl dr. Bagó Zoltán képviselő, mégpedig az olvasókat is bizonyára nagyon érdeklő részletre kérdezve rá:
Mikor kerülhet sor az utak használatba vételére?
Ám sajnos a projekt jelenlegi szakaszában erre pontos választ nem lehet adni.
Az 51-es felújítása kapcsán Boromisza Viktor úgy nyilatkozott, hogy
A PROJEKT JELENLEG A TERVEZÉSI SZAKASZBAN TART. ANNAK LEZÁRULÁSA UTÁN, A MUNKA PÁLYÁZTATÁSA KAPCSÁN LEHET MAJD A HATÁRIDŐT MEGÁLLAPÍTANI.
A másik napirendi pont vitája során ezzel a válasszal már nem elégedett meg Bagó Zoltán, és azt kérte, hogy legalább a korábbi szakmai tapasztalatok alapján egy hozzávetőleges becslést adjon az osztályvezető.
Boromisza Viktor ebben nem érezte magát illetékesnek, így hangsúlyozta, hogy e becslését nem osztályvezetőként, hanem magánemberként teszi.
BECSLÉSE SZERINT AZ ELKERÜLŐ ÚT ÉPÍTÉSI MUNKÁLATAI TÖBB MINT EGY ÉVET VESZNEK MAJD IGÉNYBE.
Az osztályvezető itt is elmondta, hogy az építő vállalkozás kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás lefolytatása, majd a forrás hozzárendelése után lehet megjelölni az átadás időpontját.
Szintén előzetes kérdést tett föl Király Róbert az elkerülő út vonatkozásában, hogy Foktőn hogy áll ez az ügy. A válaszból megtudtuk, hogy a foktői önkormányzat már elvégezte a szükséges, rá eső adminisztratív előkészítő munkát.
Vita nem volt, a testület egyhangúlag, 12 igen szavazattal deklarálta, hogy a partneri egyeztetést lezárja, és ugyanígy 12 szavazattal határoztak arról, hogy környezeti hatásvizsgálat lefolytatását – az érintett hatóságok nyilatkozataival összhangban – nem tartják szükségesnek.
Szintén 12 igen szavazattal határoztak a város szerkezeti tervének az elkerülő utat tartalmazó módosításának elfogadásáról.