Miközben a belvárosi közlekedés nyaki verőerét jelentő, a Szent István utat, vagyis a főutcát a Kossuth Lajos utcával korábban összekötő, de sokkhatásszerűen átvágott Szentháromság téri útszakasz kiváltásának ügye kissé vontatottan halad, az önkormányzat a Petőfi Sándor utca forgalmi rendjének megváltoztatásával és a környező utcákban elvégzendő ’közérzetjavító’ beavatkozásokkal próbálja átmenetileg orvosolni a kialakult helyzetet. Ezekről az április 11-ei képviselő-testületi ülésen döntött a kalocsai grémium. A javaslat vitája során elhangzottakból kiderült, a forgalomszámláláson alapuló, közlekedési szakmérnök bevonásával készített terv a Petőfi Sándor utca belső szakaszának forgalmát enyhítheti, több más forgalmas útszakasz és csomópont terhelése viszont várhatóan nőni fog Kalocsa belvárosában, amikor életbe lépnek az elfogadott rendelkezések. Ezek némelyikéhez a hatósági engedélyekre, és van, amelyikhez az érsekség hozzájárulására volna szükség. A változtatásokat legkésőbb szeptember elsejével szeretnék bevezetni.
A belvárosi átkötő út ügye is szóba került érintőlegesen a belvárosi közlekedési rend megváltoztatásáról és kapcsolódó forgalomtechnikai beavatkozásokról szóló képviselő-testületi vita során. Erről annyit tudtunk meg dr. Bagó Zoltán polgármestertől, hogy a szakminisztérium közigazgatási államtitkárával tárgyalt a kérdésről, de nem részletezte, hogy pontosan miről, viszont hozzátette, hogy e tárgyalások már a közeljövőben folytatódni fognak.
Ez annyiban jó hír, hogy néhány hónapja még arról beszélt a polgármester, hogy a belvárosi átkötő út ügye egyhelyben áll, most tehát tárgyalnak róla legalább.
A mostani döntést előkészítő javaslatot a testületi ülést megelőző bizottsági üléseken elhangzott képviselői észrevételek és a városüzemeltetési osztály javaslatai alapján módosított formában vette napirendre a grémium.
A legfontosabb elfogadott forgalmirend-változás, hogy
A PETŐFI SÁNDOR UTCÁT A KOSSUTH LAJOS ÉS KÍGYÓ UTCÁK KÖZÖTTI TELJES SZAKASZÁN EGYIRÁNYÚVÁ TESZIK A KOSSUTH UTCA FELÉ, EZZEL MEGFORDÍTVA AZ EDDIG IS EGYIRÁNYÚ SZAKASZ FORGALMI IRÁNYÁT.
Ez várhatóan jelentősen csökkentheti a Plébánia köz és a Petőfi Sándor utca érintett szakaszainak átmenő gépjárműforgalmát, ám a forgalom átrendeződése által várhatóan
FORGALOMNÖVEKEDÉST OKOZ A JÓZSEF ATTILA UTCÁNAK A PETŐFI SÁNDOR ÉS A HUNYADI JÁNOS UTCA KÖZÖTTI SZAKASZÁN,
A HUNYADI UTCÁNAK AZ ADY ENDRE UTCA ÉS GRŐSZ JÓZSEF UTCA KÖZÖTTI SZAKASZÁN,
VALAMINT A GRŐSZ JÓZSEF UTCÁBAN.
Ennek a többletterhelésnek az ellensúlyozására a zöldfelületeken történő beavatkozásokkal javítanák a csomópontok becsatlakozó útszakaszairól való kilátást, és a csomópontok forgalomáteresztő képességét növelő beruházásokat, a kanyarodó ívek bővítését tervezik.
Ezeket az átalakításokat az új forgalmi rend bevezetéséig végzik el, ami átmenetileg további szűk keresztmetszeteket okoz. Ezért ezeket a legkisebb forgalmú időszakokra, az iskolai szünet és a nyári szabadságolások idejére tervezik. Egyidejűleg viszont a víziközmű-fejlesztések munkálatai is szűkítik a közlekedők rendelkezésére álló teret.
A MEGOLÁS TEHÁT MÉG NEM A VÉGLEGES, DE AZ ADDIGI ÁTMENET SEM ÍGÉRKEZIK EGYSZERŰNEK.
Az alább részletezett változtatások mellett vizsgálták a Batthyány utca korábbi, egyirányú forgalmi rendje visszaállításának lehetőségét is, ám az olyan forgalmi többletterhelést jelentene a többi belvárosi csomópontra, hogy ez közlekedésszakmai szempontból nem indokolt.
A CSOMÓPONTOK ÁTALAKÍTÁSA TOVÁBBI ELŐKÉSZÍTÉSEKET, EGYEZTETÉSEKET ÉS SZÜKSÉG ESETÉN ENGEDÉLYEZÉSEKET IGÉNYEL.
Ezek elvégzését a polgármester hatáskörébe utalta a testület, azzal, hogy a fizikai kivitelezés és hatályba lépés lehetőség szerint szeptember 1-jéig történjen meg.
A VÁLTOZÁSOK KÖLTSÉGEIT A VÁROS 2025. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK TERHÉRE, ABBAN A KÖZUTAK, HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA CÉLJÁRA ELŐIRÁNYOZOTT FORRÁSBÓL FEDEZIK.
A Képviselő-testület által elhatározott változások:
Ez utóbbival kapcsolatban képviselői kérdésére válaszolva Kákonyi István képviselő, egyházügyi tanácsnok elmondta:
Az érsekséggel folytatott tárgyalások konstruktívak és jó irányba haladnak.”A fentiek mellett a képviselő-testület tudomásul vette, hogy
E BEAVATKOZÁSOK MIATT ESETENKÉNT GYALOGÁTKELŐHELYEK ÁTHELYEZÉSÉRE IS SZÜKSÉG LEHET, GYALOGOS ÚTKAPCSOLATOK ÉS KÖZVILÁGÍTÁS KIÉPÍTÉSE MELLETT.
A módosítások a Kalocsai Rendőrkapitánysággal és szükség esetén az illetékes hatóságokkal való egyeztetések, engedélyeztetések, illetve a főteret érintő pont ügyében a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye jóváhagyása után léphet a fizikai megvalósítás szakaszába, majd ezek lezárultával,
A TERVEK SZERINT ŐSZIG LÉPHETNEK HATÁLYBA A VÁLTOZÁSOK.
A tíz pontba szedett határozati javaslatot végül a képviselő-testület hosszas vita után, de egyhangúlag elfogadta.
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.