A Kalocsai Szent István Gimnázium egyik sikeres projektje az Életvitel nevet viseli, hiszen ennek célja az, hogy a 12.-eseket támogassa a gimnázium utáni felnőtt életre való felkészülésben. Az utolsó tanév mindkét felében egy kétnapos eseménysor keretében számos meghívott szakember, előadó, volt diák és az osztályfőnökök segítségével bővítik ilyenkor tudásukat, tapasztalataikat az életmód, család, háztartás, illetve az életpálya-tervezés körében. Az első félév projektnapjait november 26-27-én a digitális munkarendben is megszervezte az iskola vezetése.
A két legfontosabb témakört, az életmódét és az életpálya-tervezését az online előadások és tanórák keretében is alaposan át tudták tekinteni a diákok. Ebben nagy segítségükre voltak osztályfőnökeik, Kenyeres Zsolt és Lakatos Ervin, akik két napon át folyamatosan online kapcsolatban voltak velük, s ezúttal a szokásos tantárgyi és egyéb feladatok, teendők helyett a figyelmüket a saját jövőjük tervezésére, önmaguk és a társaik iránti felelősségre irányították.
Az életmód, egészségmegőrzés témakörében Bálint Sándorné védőnő online előadásában a szűrővizsgálatok jelentőségére hívta fel a figyelmet, hiszen az önálló életre készülő fiatal felnőttnek tájékozottnak kell lennie ezen a területen, mert nem csupán a saját egészségéről, életmódjáról van szó, hanem a majdani családja iránti gondoskodásról, felelősségről is.
Három egyetem kapcsolódott be az életpálya tervezés témakörébe. A Neumann János Egyetem egy, a gimnazistáinknak rögzített filmben a diákok számára áttekinthetővé tette a felsőoktatásba való átmenetet. Két egyetem képviseletében volt diákjaink gazdagították a programot online bejelentkezéssel. A Corvinus Egyetemet Szabó Zója, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemet pedig Kasi Vanessza mutatta be. Nagyon színes, érdekes, a diákokat megszólító előadásaikban a tájékoztatást személyes élményekkel, tapasztalatokkal, jótanácsokkal fűszerezték, így az érdeklődő diákok bátran tettek fel kérdéseket is.
A diploma, szakma megszerzése utáni teendők, az álláskeresés, a munka világa volt a témája Klement Orsolya előadásának, aki pályaválasztási szakértőként számos tanáccsal látta el a végzősöket pl. az álláshirdetésekkel, az interjúkkal, illetve a munkaszerződésekkel kapcsolatban.
Projektünknek fontos célkitűzése, hogy a tanulók önállóan is feldolgozzanak olyan témákat, melyek kapcsolódnak a projektnapok témaköreihez. Nagy örömünkre a digitális munkarendben is sokan vállalták ezt a feladatot, ráadásul nemcsak egyedül, de párban is tudtak dolgozni, a személyes találkozások hiánya nem jelentett akadályt. Sok fontos téma, fogalom került így terítékre ezen a két napon, pl. pontszámítás, kreditrendszer, Erasmus program, diákmunka, vagy a mára már természetessé váló élethosszig tartó tanulás (LLL) is.
Bár a járványhelyzet miatt a programot nem tudtuk a megszokott személyes találkozásokkal, külső helyszínek látogatásával színesíteni, a tanulók visszajelzései alapján így tűnik, ők is magukénak tudták érezni a projektet. Ebben nagy szerepe volt az osztályfőnököknek, meghívott előadóinknak, akiknek ezúton is köszönjük, hogy hozzájárultak ahhoz, hogy diákjaink felkészültebben hagyják majd el érettségi után a gimnáziumot.