Nagypéntek az egyházi év legcsendesebb napja: Jézus elítélésének, megkínzásának, halálának és temetésének napja. Ezen a napon nincs szentmise. Arra a napra emlékezünk, amikor maga az örök Főpap mutatta be véres áldozatát a kereszt oltárán.
Az egyház nagypénteken szigorú böjt megtartását kéri a hívektől. A 18 és 60 év közötti hívek háromszor étkezhetnek, és egyszer lakhatnak jól, valamint 14 éves kortól a húsételek fogyasztásától is tartózkodni kell. A hívek ezzel az önmegtagadással fejezik ki szeretetüket Jézus iránt. A nap folyamán a templomokban elhangzik a lamentáció (Jeremiás siralmai) és keresztút-járást is tartanak.
NAGYPÉNTEK AZ ÉV LEGMEGRENDÜLTEBB LITURGIÁJA.
A Jézust jelképező oltár díszek nélkül, csupaszon áll. Az oltár üres: nincsen rajta sem kereszt, sem terítő, sem gyertya. De emlékeztethet ma az oltár a Golgota csupasz sziklatömbjére is, amelyen a megváltás áldozata végbement.
A NAGYPÉNTEK ŐSI SZERTARTÁSA MÁR A KEZDETI IDŐKTŐL KIALAKULT, ÉS HÁROM FŐ RÉSZBŐL ÁLL: AZ IGELITURGIÁBÓL OLVASMÁNYOKKAL ÉS EGYETEMES KÖNYÖRGÉSEKKEL, A KERESZT ELŐTTI HÓDOLATBÓL, VALAMINT A SZENTÁLDOZÁS SZERTARTÁSÁBÓL.
A szertartás kezdetén a pap piros miseruhában, némán vonul az oltárhoz a ministránsokkal, majd leborulnak az oltár előtt. A pap földre borulása: az önmagát kiüresítő, az emberrel, a földdel azonosuló Krisztust jeleníti meg. Az oltár most maga a Golgota: lélekben odamegyünk a Golgotához, Jézus keresztjéhez.
Az ige liturgiájában olvasunk Jézus szenvedésének titkáról, majd halljuk szenvedésének történetét János evangéliumából. A passiót felolvassák vagy énekelve adják elő, drámai módon idézve fel Krisztus szenvedését, az Isten irántunk való szeretetének titkát. Ezután – lélekben a kereszt alatt állva – könyörgünk az egyház, az emberiség nagy kéréseiért.
AZ EGYETEMES KÖNYÖRGÉSEK AZ EGYHÁZ TAGJAIÉRT ÉS AZ EGÉSZ VILÁGÉRT SZÓLNAK:
Ezután a pap a Feketevasárnapon (Nagyböjt 5. vasárnapján) letakart feszületről leveszi a leplet és kezdetét veszi a kereszt előtti hódolat: a hívek csókkal illetik, és térdet hajtanak a feszület előtt, amelyen ott látható az Üdvözítő, aki értünk szenvedett. A megbocsátás, a megtérés, a Krisztushoz fordulás napja ez, mert Ő meghalt az emberekért. Az oltár előtt álló feszülethez járulunk: nem egy fafeszület előtt hódolunk, hanem a Golgota keresztjén függő Megváltó előtt.
Őhozzá járulunk, aki meghalt értünk, és aki ma is szenved Egyházáért. Meghív minket személyesen, hogy leborulva előtte megvalljuk, hogy Ő az egyedüli Megváltó és ezzel elismerjük, hogy rászorulunk segítségére. A szertartás a Miatyánk elimádkozása után az áldozással fejeződik be. Ezután a hívek a szentsír előtt imádkoznak és csendben virrasztanak.
Végigjárva Jézus keresztútját biztosak lehetünk benne: az utolsó szó Istené. A keresztút segít megértenünk a történelem drámáját, de bennünket, hívőket biztosít arról, hogy az utolsó nap nem a nagypéntek, hanem Húsvét.
A HÚSVÉT PEDIG A JÓ GYŐZELME A ROSSZ FELETT, A SZERETET GYŐZELME A GYŰLÖLET FELETT, A JÓK GYŐZELME, MERT EZ A VÉGSŐ JÓNAK, A VÉGTELEN JÓSÁGNAK, ISTENNEK, A FELTÁMADT ÉLETNEK A GYŐZELME.
(A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia sajtóanyagának felhasználásával.)
Az oldal támogatója a Hufbau-Akker szaküzlet. További akciós termékekért ide kattints!