Február végére ígérték az országos statisztikák közzétételét a középiskolai központi felvételi vizsgák eredményeiről. Az eddigi visszajelzések szerint várhatóan az itteni eredmény belesimul az országos trendbe, ami a korábbi évek tapasztalatai alapján is várható. Az alacsonyabb átlageredmény miatt a korábban megszokottnál alacsonyabb is elegendő lehet. Azonban a nagyszámú, igen alacsony pontszámú dolgozat aggasztó trendet mutat. A gyengébb eredmények mögött álló okokról is beszélgettünk Perity Lajossal, a vizsgának helyet adó Szent István Gimnázium igazgatójával, aki a diákokat buzdította a felvételre jelentkezésre.
Az alacsonyabb teljesítmények fő oka az időhiány, amint arról már korábban is írtunk. Igaz, a feladatlap sok példát tartalmaz, amit az indokol, hogy az általános iskolai tudásanyag teljes vertikumáról, átfogóan szeretnének képet nyerni. Ettől azonban még bele kellene férni az idejükbe a vizsgázóknak.
Perity Lajos igazgató tapasztalatai szerint a diákoknak általában nem az alapműveletekkel, illetve ehhez hasonló elemi ismeretekkel van olyan súlyos gondjuk, hogy az indokolja a gyenge teljesítményeket, hanem a tudásuk alkalmazására való képességük nem elég fejlett. Ebben az általános iskolai tantervek túlfeszítettsége is közrejátszhat.
Túl sokat akarunk markolni! Annyi mindent akarunk megtanítani a gyerekeknek, hogy elaprózódnak a dolgok, és nem jut idő a tudást elmélyíteni, készségszintre fejleszteni. Ez hiányzik a vizsgázóknak a megmérettetés során, hiszen a feladatok épp az ilyen, gyakorlati előnyre fordítható tudást kéri számon – fejtette ki véleményét az intézményvezető.
Emellett a vizsgarutin is hiányzik, ami az általános iskolás tanulók esetében érthető.
– A felvételizőknek ez az első igazi vizsgahelyzet életükben. Most ismerik meg ezt az érzést. Van, akinek még javítja is a teljesítményét a drukk, van, aki leblokkol tőle. De vizsgarutinja egyiküknek sincs – hozta föl Perity Lajos a diákok védelmében, de saját szakterületénél maradva annyit azért hozzátett:
Akárhogyan is, matematikából az 50% alatti átlag(!)pontszám mindenképpen riasztóan alacsony! Vannak olyan előkészítő szakkörök, fölvételivizsga-előkészítők, ahol kifejezetten erre a megmérettetésre próbálják fölvértezni a gyerekeket, akik így általában érezhetően jobban is teljesítenek. De e nélkül is meg lehet ütni a mértéket, különösen látva, hogy az általános iskolák száma is csökken, az idei átlagpontszám is alacsonyabb, így az alacsonyabb pontértékű felvételi vizsga is elég lehet – mondta Perity Lajos, aki korábban szüleiknek írott levélben is bátorította diákokat a jelentkezésre .
Most ezúton is bíztatta azokat, akik a gimnáziumost célozták meg, hogy ne riassza el őket a vártnál esetleg alacsonyabb pontszám, hanem adják be bátran jelentkezésüket!
A fentiek alapján ez más intézményeknél is így lehet, egyelőre tehát korai szomorkodni a rossz fölvételi eredmény miatt!
Perity Lajos igazgató ezzel a grafikonnal szemléltette a trendeket a jelentkezők szüleinek küldött levélben: