A kivágott fák közül az eredeti fasort alkotó fák egytől egyig a tövükig álgesztesedettek, följebb odvasak, viszont a pótlásként az elmúlt három évtizedben telepített egyedek mind makkegészségesek voltak. Sajnos az előbbieket állapotukból kifolyólag jellemzően csak tűzi faként lehet majd hasznosítani, a fiatalok pedig hiába egészségesek, még éretlenek voltak a nemesebb hasznosításra, így várhatóan ők is a kályhákban végzik.
A Belvárosi Általános Iskola sarkánál található Szent Flórián (avagy „Vízöntő”) szobortól az Esze Tamás utcai körforgalomig terjedő útszakasz mentén – az első ütem első szakaszán – mától teljes útzár mellett láttak neki a főutcai fasor kiváltásának.
A munkák a terv szerint péntekig lezárulnak, de a fadöntés munkafázisával már ma (hétfőn) késő délelőtt végeztek.
A munkálatok nem érték váratlanul a tájékozott városlakókat, hiszen a most hétfői kezdési időpontot Boromisza Viktor műszaki osztályvezető múlt csütörtökön sajtótájékoztatón jelentette be a nyilvánosságnak, a fasor kiváltásának előzményeit és okait is összefoglalva, és fölhívva a figyelmet az ezzel járó forgalomkorlátozásokra is.
Mindazonáltal
SZOMORÚ E FÁKAT EBBEN A PERSPEKTÍVÁBAN, AZ UTCÁT PEDIG ILYEN KOPÁRAN LÁTNI.
Az osztályvezető egyébként a sajtótájékoztatón csak a fasorról beszélt, és korábban a testületi üléseken sem emlegették a sövényeket, de a helyszínen most megtudtuk:
NEMCSAK A FASORT, HANEM AZ UTAT SZEGÉLYEZŐ SÖVÉNYEKET IS KIIRTJÁK.
Ezt a fák kivágásával megbízott Vagyonhasznosítási és Könyvvezető Kft. ügyvezetője, Pécsi Tiborné tette egyértelművé a helyszínen, amikor rákérdeztünk a sövények sorsára
Amikor az okot kérdeztük, azt válaszolta, hogy
ÍGY, A SÖVÉNY KIIRTÁSÁVAL EGYÜTT RENDELTE MEG A MUNKÁT AZ ÖNKORMÁNYZAT.
Ezt a javaslatot, mármint, hogy távolítsák el a sövényeket is – hallottuk ugyan már elhangozni Romsics Imre, a Viski Károly Múzeum igazgatója részéről, de emlékeink szerint később ez a javaslat a testületi viták során nem köszönt vissza, arra vita nem tért ki.
Romsics a fasor rekonstrukciója kapcsán tartott fórumon azzal érvelt a sövények kivágása mellett, hogy valaha az ilyen sövényeket azzal a céllal telepítették, hogy az akkor még nem szilárd burkolatú utakon lévő kátyúkból a lovas kocsik, szekerek, hintók kerekeiről fölfröccsenő sarat fölfogja, így az ne szennyezze be az épületeket (és a gyalogosokat se), és a múzeumigazgató szerint ez a funkció ma már jelentőségét vesztette.
Valójában esős időben most is fölverik a piszkos vizet a kocsik, csak most hígabb, és a kerekek által finom cseppekké porlasztott anyagot szórnak, ahhoz a szürke löttyhöz hasonlót, amivel a szembe jövő kamionok látványosan be tudják teríteni a szélvédőnket.
Túl azon, hogy az ilyen sövények – ahol a közlekedés növekvő területigénye mellett fönntarthatóak maradtak – hozzátartoznak az utcaképhez is, a sövények alighanem amiatt is hiányozni fognak, mert a sárfogó funkció mellett némi zajcsökkentő és jelentős porvédelmi szerepük is volt.
Hogy ebbéli aggodalmunkat mennyire igazolja majd vissza a tapasztalat, az a jövő zenéje.