A Kiskunhalasi Szakképzési Centrum 549,99 millió forint európai uniós támogatás segítségével valósította meg „A Kiskunhalasi Szakképzési Centrum fejlesztése a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentéséért” című projektet. Az oktatást 36 hónapon keresztül, 2018. január 15. és 2021. január 15. között Kiskunhalason, Kiskőrösön és Kiskunfélegyházán öt iskolában végezték.
A projekt 100 százalékos vissza nem térítendő támogatás mellett a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg. Célja az iskolai lemorzsolódás és a korai iskolaelhagyás csökkentése, melyet komplex tevékenységekkel értek el a pályázat megvalósítása során.
A pályázat első hónapjaiban készült egy pontos, iskolákra és a Centrumra is vonatkozó helyzetértékelés, melyhez egy cselekvési terv kapcsolódik.
A tevékenységek között az iskolák tanulói, pedagógusai, a HÍD Programban részt vevő tanulók és családjaik, kiemelten a lemorzsolódással veszélyeztetett, vagy roma származású tanulók számára különféle aktivitásokat dolgoztak ki.
A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSA SORÁN KÜLÖNÖSEN NAGY HANGSÚLYT FEKTETTEK A 9. OSZTÁLYOS TANULÓK KOMPETENCIAFEJLESZTÉSÉRE, FELZÁRKÓZTATÁSÁRA, MELYET TANULÓCSOPORTOS FOGLALKOZÁSOK ÉS EGYÉB KIEGÉSZÍTŐ PROGRAMELEMEK MEGVALÓSÍTÁSÁVAL ÉRTEK EL.
Az intézményekbe informatikai és szakkörökhöz illesztett, illetve a kollégiumi bútorzat és szabadidős tevékenységek végzését segítő eszközöket szereztek be, mely nagymértékben javította az iskolák infrastrukturális ellátottságát.
A pedagógusok a pályázat céljaihoz illeszkedő továbbképzéseken vettek részt – többek között módszertani, konfliktuskezelési, tanulás-motivációs, mentori, mérési-értékelési, élménypedagógiai, vezetői témákban.
A fejlesztés eredményeként
KISKŐRÖSÖN KIALAKÍTOTTAK EGY DIGITÁLIS KÖZÖSSÉGI ALKOTÓMŰHELYT, AHOL SZAKKÖRÖK ÉS EGYÉB FOGLALKOZÁSOK KERETÉBEN TEHETSÉGGONDOZÁS, TEHETSÉGFEJLESZTÉS ÉS PÁLYAORIENTÁCIÓS TEVÉKENYSÉG INDULHATOTT MEG.
Kialakították a tanulói életpálya építést, melyhez kapcsolódva pályaválasztási tanácsadási rendszert, pályaorientációs foglalkozásokat és pályaszocializációs programokat valósítottak meg.
Beindították a szociális segítő szolgáltatásokat is. A roma származású tanulókat roma mentori tevékenységgel, a roma lányokat egészségfejlesztő programokkal támogatták. A roma tanulók számára jogosítvány megszerzését biztosították.
A szabadidős tevékenységeken belül kirándulásokat, szakköröket, játékos kompetenciafejlesztő programokat szerveztek – hangzott el a Kiskunhalasi Szakképzési Centrum január 8-i online eseményén, melynek keretében a kiskőrösi digitális alkotóműhelyt mutatták be.
A projekt összességében hozzájárult, hogy a Kiskunhalasi Szakképzési Centrum fejlesztésével az iskolákban tartós eredményeket tudjanak elérni az iskolai lemorzsolódás elleni küzdelemben. Ezzel is segítették a hazai szakképzés minőségének, hatékonyságának és eredményességének javítását, a szakképzésben tanulók végzettségi szintjének növelését és a továbbtanulási esélyek növelését.
Forrás: Kiskunhalasi Szakképzési Centrum