Eddig hó nélkül megúsztuk a telet, de ez kicsit fel is bátorította az autósokat. Könnyen lehet, miközben a jégbe dermedt tájban gyönyörködünk, egyszer csak megcsúszunk az útmenti fákról lehulló, halmokban álló déren, vagy a lefagyott úton. Még a figyelmesebbek is kivannak téve annak, hogy miközben a dérhalmokat, a dér súlya alatt letört faágakat kerülgetik, egyszer csak az árokban találják magukat. Több olyan járműről tudunk, amelyek a Meszesi úton, illetve a várost Kiskőrös irányába elhagyva törtek össze az elmúlt napokban. Sajnos sérültek is vannak.
Különösen az elmúlt hét csütörtökön, pénteken és szombaton alakult ki veszélyes helyzet a Meszesre vezető úton. Információnk szerint több személygépkocsi összetört, a baleseteknek legalább két könnyű sérültje van. Ők saját lábon mentek be a kórházba, értesülésünk szerint már jól vannak.
A tapasztaltabb járművezetők valószínűleg tudják, hogya jellemzően ködös, borongós, komor hangulatú időben a szitáló köd hamar ráfagy az útra.
Ahogy az az említett három napon is történt, a szitálás, hószállingózás, gyenge havas eső formájában jelentkező csapadék különösen rossz látási viszonyok között, a sűrű ködben okozott meglepetéseket.
Az éjszaka folyamatosan, szinte óráról órára tovább hízó zúzmarás réteg a vezetékeket, fákat megülve komoly problémákat okozott, mert az öregebb fák elszáradt ágai letörtek a súly alatt. Ezek az ágak, valamint a melegedés hatására a fákról lehulló, halmokat képező dér nem csak a járművekre, de az éppen arra kerékpározókra, futókra is potenciális veszélyt jelentettek. Nem véletlen, hogy ilyenkor az erdőkből kitiltják a turistákat.
A Meszesi út azért volt veszélyesebb, mert a hatalmas nyárfák elöregedett ágai letörtek, és a melegedés hatására lehulló dér tetején, vagy alján landoltak. Így aki azt gondolta, csak egyszerűen áthajt egy dérkupacon, az könnyen meglepődhetett a reccsenő ágat hallva.
A közösségi médiában többen megosztották a gyönyörű, fehérbe öltözött, dérbe dermedt tájat, az ilyenkor különösen szép Meszesi úti fasort.
Ezeken a képeken jól látszik, hogy a fák ágai a rájuk nehezedő dér súlya alatt meghajolnak. Azt talán az általunk készített képek adják vissza, hogy a nem éppen hajlékonyságáról ismert nyárfának elég volt egy kisebb széllökés, és máris zuhantak le a kisebb - nagyobb ágak. Ezekből a villogó bekapcsolása mellett mi is jónéhányat félrehúztunk.
Amikor pénteken délelőtt a Meszesre vezető utat fotóztuk, egy furgonos úgy 90-es tempóval hajtott rá a dérkupacokra. Azzal sem törődött, hogy a kocsi a jeges halmok és az ágak kerülgetése közben jól láthatóan, és biztosan jól érezhetőn meg-meg csúszik.
Szurkoltunk, hogy ne törje össze magát, de talán csak a véletlennek köszönhető, hogy a nem is négykerék-meghajtású jármű egyáltalán az úton maradt.
A kocsi folyamatos gyorsulása miatt azt hittük, ezt már csak a légierő éri utol, de a védgátnál megállt. Megdöbbenve láttuk, hogy várakozásunkkal ellentétben nem egy fiatalember, hanem egy 60-as éveiben járó férfi száll ki a kocsiból.
Mielőtt bárki is azt hinné, azzal állok elő, hogy a balesetek elkerülése érdekében vágjuk ki a fákat a Meszesi út, vagy bármelyik út mentén, elmondom:
A fa, ha kellő távolságra van, kell az út mellé, mert például optikailag kijelöli a nyomvonalat, gátolja a hóátfúvást, csökkenti a zajt, árnyékolja a szembe sütő napot. Az út közeléből felszívja vizet, ott kezeli a légszennyezést, ahol keletkezik, és mert szép. Számunkra különösen szép a Meszesi úti fasor, amely hozzátartozik a városképhez, elválaszthatatlan a város arculatától.
Ugyan nagyon sajnálatos, ha bárkit baleset ér, és az utakért felelősek is kétségkívül többet tehetnének télen- nyáron a biztonságosabban járható utakért, a balesetek megelőzéséért, de azért nem mindig más a hibás.
AZ A HIBÁS, AKINEK A KORMÁNY A KEZÉBEN, A GÁZPEDÁL A TALPA ALATT VAN. MÉG AKKOR IS, HA EZT AZ ADOTT SZITUÁCIÓBAN, KÜLÖNÖSEN TÉLI IDŐJÁRÁSI KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT NEHÉZ ELISMERNI, BELÁTNI.
Tudom, nálam sokkal hozzáértőbbek is vannak e témában, de azt talán a tapasztalatok alapján megerősíthetem: ha nagyon csúszik az út, eleve jobb kettesből indulni. Minél alacsonyabb a motor fordulatszáma, annál kisebb az esély arra, hogy megcsúsznak a hajtott kerekek. Ha már haladunk, akkor is tartsuk az alacsony fordulatot. Havas, csúszós úton szerencsésebb, ha a váltó a szokásosnál legalább egy fokozattal feljebb van. Na és persze, bár nálunk még mindig nem kötelező, a téli gumi alapvetés.
Vezessünk óvatosan, vigyázzunk egymásra!