Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola óvodapedagógus és tanító szakos hallgatóinak körében végzett friss felmérés eredményeiből kiderül, hogy a pedagóguspályát választó fiatalok többsége szívügyének tekinti a gyerekekkel való munkát. A felmérés szerint tízből nyolc hallgató pedagógusként szeretne dolgozni diplomája megszerzése után, miközben mindössze 2%-uk biztos abban, hogy más területen helyezkedik el.
A kutatás adatai alapján a jelentkezők számottevő növekedése figyelhető meg a tanító, óvodapedagógus, csecsemő-és kisgyermeknevelő szakokon országszerte. Az Apor Főiskolán különösen nagy volt az érdeklődés: tanító szakon tíz éve nem volt ennyi jelölés első helyen.
A hallgatók körében végzett kutatás részletei arra is rámutatnak, hogy a pályaválasztásban a személyes élmények jelentős szerepet játszanak. A megkérdezettek harmada egy inspiráló személy hatására döntött a pedagóguspálya mellett, 26%-uk pedig diákként találkozott olyan pedagógusokkal, akik pozitív példával szolgáltak.
Bár a gyerekekkel való foglalkozás és a társadalmi hasznosság érzése a legfőbb vonzerő, a hallgatók egy része aggódik a pedagóguspálya társadalmi megbecsültségének hiánya miatt. Minden negyedik válaszadó alacsonynak tartja a szakma társadalmi presztízsét, 19%-uk pedig a kollegiális kapcsolatok nehezíségeitől tart.
Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora hangsúlyozza:
A fiatalok félelmei arra ösztönöznek minket, hogy társadalmi szinten átgondoljuk a pedagógusszerep jelentőségét, és pozitívabb kommunikációval emeljük a hivatás presztízsét.”
A jó munkahelyi légkör fontossága is kiemelkedik a kutatásból: a hallgatók 90%-a olyan intézményben szeretne dolgozni, ahol barátságos, támogató nevelőtestület és empatikus vezetőség van, míg 49%-uk az együttműködő szülőket is fontosnak tartja.
Forrás: Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Kép forrás: vecteezy.com