A kalocsai önkormányzat háza táján az önként vállalt feladatok terén kőkemény takarékoskodás várható a következő időszakban, ami előreláthatólag az új, rendkívüli támogatási igények elutasításában – remélhetőleg az indokoltság figyelembevételével –, és az önként vállalt feladatok terén, így a város rendezvényei költségvetésének lefaragásában is jelentkezik majd. Most a KFC szaladt a falnak.
A múlt szerda délelőtt tartott testületi ülés negyedik napirendi pontjaként tárgyalt javaslat a Kalocsai Futball Club (KFC) póttámogatás iránti kérelmének elutasítását javasolta.
A klub 3 millió forint rendkívüli támogatást kért az önkormányzattól az előterjesztéshez mellékelt kérelmében, amire a leírottak szerint azért kényszerült, mert a „személyi jellegű ráfordítás és utánpótlás-nevelési feladatok támogatása” jogcímen betervezett 8,4 millió forintos költségét a Magyar Labdarúgó Szövetség teljes egészében megvonta.
Kérelmükben indoklásul leírták, hogy utánpótlás-csapataik számát és létszámukat is bővítették, ami különböző többletkiadásokkal járt.
Pár perccel korábban, az építményadó-emelés vitája kapcsán a képviselők további takarékossági lépéseket sürgettek – köztük Szabó Balázs, a sportbizottság elnöke is, aki elsősorban bizonyára nem ilyen takarékossági intézkedésekre gondolt. Így nem pont azt kapta, amit szeretett volna, amikor
A TESTÜLET 7 IGEN SZAVAZATTAL, ELLENSZAVAZAT NÉLKÜL, 4 TARTÓZKODÁS MELLETT, SIMÁN ELFOGADTA A KÉRELEM ELUTASÍTÁSÁT CÉLZÓ JAVASLATOT.
Katus Attila a pénzügyi bizottság nevében fölidézte, hogy e póttámogatás a KFC részéről évről-évre visszatérő igény, majd kijelentette:
[a bizottság] egyhangúlag most azt mondta, hogy elég, elutasítja ezt. Pántlikás pénzek – A zseb üres, a tartalék szalmazsákba varrva
Szabó Balázs e napirend során a sportbizottság elnökeként is szólt, in medias res megkezdett felszólalásával azt is éreztetve a figyelmes hallgatóban, hogy mondanivalója valamilyen megszólításra adott válasz lehet. Ugyanis anélkül, hogy bárki bármit nyíltan kérdezett volna tőle, a szokásos udvariassági formulák után így kezdte hozzászólását:
Igen, van a bizottságnak 450 ezer forint tartaléka, és igen, jelen pillanatban a K5 egyéb működési célú kiadások megnevezéssel, viszont ezt a pénzt azért nem osztotta ki a bizottság a szokásos év eleji döntésekor, amikor a sportegyesületek működési támogatását kiosztja, hiszen vannak egyéb feladatai is a bizottságnak. A képviselő által elnökölt Sportbizottságot az előterjesztés nevezte meg, mint a költségvetésben föllelhető, mindösszesen 450 ezer forint e célra fordítható szabad keret gazdáját.
Az anyag szerint a 2017. évi költségvetési rendelet 15. számú mellékletének 28. sora szerinti funkció (Sport és ifjúsági szervezetek, egyesületek, GYIÖK általános és programtámogatása, egyéb sportcélú kiadások) K5 – egyéb működési célú kiadások előirányzatából mindössze 450 ezer forint áll rendelkezésre, a fönnmaradó összeg már kötelezettségvállalással terhelt. Így a javaslat szerint költségvetés szakmai szempontból megalapozott módon csupán ez a 450 ezer forint volna kiutalható az egyesületnek.
Az esetleges, 450 ezer összegű pótlólagos támogatással kapcsolatos döntés a Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság hatáskörébe tartozik – állt az előterjesztésben, erre reagált tehát Szabó Balázs, amikor elmondta, hogy a forrást a bizottság másra szánta.
A 450 ezer forintos céltartalékhoz rendelt kiadások közt Szabó Balázs a GYIÖK szokásos programjait, ősszel a diáknapot, nyári tábort nevesítette, mondván, e célokra van fönntartva ez a pénz. Emellett olyan kisebb összegű – előre nem látható – kérelmek kielégítésére szolgál, mint például amikor valaki eljut egy-egy rangosabb versenyre, sporteseményre, és a részvételhez szüksége van alkalmi 30-40 ezer forintos összegű támogatásra.
Fölidézte, hogy tavaly például a paprikafutás díjazását is ebből a tartalékból tudták finanszírozni.
EZÉRT EZT AZ ÖSSZEGET „EGY AZ EGYBEN” NEM TUDJA A BIZOTTSÁG A KFC JAVÁRA ÁTENGEDNI – JELENTETTE KI SZABÓ BALÁZS, A SPORTBIZOTTSÁG ELNÖKE.
Az elmondottak szerint a bizottság a forrás egy részének odaítéléséről akkor tudna tárgyalni, ha most [cserében?] a testület is megszavazna az egyesületnek plusz forrást – de konkrét módosító indítványt, vagy összegmegjelölést nem tett, ami ennek a bizottság számára elfogadható alapját jelentené, sem felajánlást az e célra – kiegészítésképpen – mozgósítható bizottsági forrás mértékére.
Azt viszont még egyszer, határozottan leszögezte Szabó, hogy
A CÉLIRÁNYOSAN TARTALÉKOLT 450 EZER FORINTOS ÖSSZEGET TELJES EGÉSZÉBEN NEM TUDJA A BIZOTTSÁG A KFC-NEK TÁMOGATÁSKÉNT ODAADNI.
Simon Zoltán fölidézte, hogy a KFC már tetemes támogatást kapott eddig is az önkormányzattól. Ezért azt kérdezte, lehet-e tudni, hogy konkrétan milyen célra igényik ezt az összeget, túlságosan általánosnak vélve a kérelem indokául adott megfogalmazást, amelyből számára nem volt világos, hogy mennyire fenyegeti ennek az összegnek a hiánya a klub működését, vagy létét, és egyáltalán, milyen célra kell ez a pénz.
Leírták, hogy milyen célra akarják fölhasználni, én nem teljesen vagyok meggyőződve róla, hogy arra a célra, de ez a magánügyük. Ők ezt kérték, ezt tudjuk elbírálni. Erre ezt tudom válaszolni – mondta válaszul a polgármester, fölsorolva a megadott célok közül a mezvásárlást, utaztatást, különböző eszközök beszerzését, nevezési díjak költségeit.
A kérelem elutasítását javasló előterjesztés kiemelte, hogy a sportegyesületek támogatására ez évben rendelkezésre álló, közel 13 millió forintos forrásból 4 milliót, azaz a teljes összegnek mintegy 31,4%-át már így is a KFC kapja, ami a legmagasabb támogatási összeg az egyesületeink közt, és emellett TAO pályázatukhoz közel 3,5 millió forintos önrész-támogatást is biztosított a klubnak a város.