A Kalocsa-Paks új Duna-híd környezetvédelmi hatásvizsgálatáról a közigazgatási hatósági eljárás kötelező részeként tartottak közmeghallgatást október 6-án, Szekszárdon, a dr. Szentgáli Gyula utca 2. szám alatti épület földszinti előadóteremben. A „Kalocsa–Paks térségében tervezett új Duna-híd és kapcsolódó létesítményei” tárgyú környezeti hatásvizsgálat ismertetése után a hallgatóságnak lehetősége volt észrevételeket tenni, az egyes felszólalóknak a véleményüket kifejteni.
Előzetes tájékozódásunk szerint a hatásvizsgálat azt is tartalmazza, hogy zaj és rezgésvédelmi szempontból a kapcsolódó úthálózaton jelentős lesz a beruházás hatására megjelenő többletterhelés. Ha elkészül a híd, a tanulmány szerint Kalocsán a Foktői út, Paksi Köz és Móra Ferenc utca környékén nő a zajterhelés, de a szakemberek azt állítják, a levegőtisztasági értékhatárokat a fejlesztés nem érinti.
Mint korábban beszámoltunk róla, az ügyben a Tolna Megyei Kormányhivatal Szekszárdi Járási Hivatala Agrárügyi és Környezetvédelmi Főosztálya, mint környezetvédelmi hatóság illetékes. Ám mert a kormány az új Duna-híd megépítését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházásnak minősítette, a hatóságnak gyorsított ütemben kell az ügyben eljárnia.
Az előzményekhez tartozik, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a NIF Zrt-t bízta meg a szükséges előkészítő munkák, a környezeti hatástanulmány, tervezések, engedélyek beszerzésével és ezek közbeszerzéseinek lebonyolításával. A környezeti hatásvizsgálatot a VITÖKI Kft., mint tervező és alvállalkozó szakértője végezte, de ezt megelőzően a beruházó megbízásából kockázatelemzést folytattak a nyomvonalakról, egyeztetéseket folytattak a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóságával, Tolna - és Bács-Kiskun megye állami útkezelőjével, az Alsó-Dunavölgyi - és a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatósággal, illetve az érintett önkormányzatokkal, közük például a dunaszentgyörgyivel, foktőivel és a kalocsaival.
A környezetvédelmi hatóság az érintett települések jegyzőinek már az egy hónappal ezelőtt meghirdetett közmeghallgatás előtt megküldte a dokumentációt tanulmányozásra. Információink szerint kalocsai oldalról érdemi észrevétel nem érkezett.
Ahogy azt már korábban kifejtettük, az új Duna-híd előnyei közé tartozik, hogy Kalocsa és vonzáskörzete településeinek gyors összeköttetést biztosít az M6-os autópályára, de az átkelő a paksi oldalon megnövekedő munkaerő piaci lehetőségekhez is könnyű elérést biztosít. Az sem elhanyagolható, hogy a híd a paksiaknak a kalocsai oldalon megnyitja a lehetőséget az egészségügyi ellátáshoz, a szálláslehetőségekhez és a repülőtér használathoz, ezzel is csökkenti a Paksra háruló ellátási feladatokat. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a Paks II. beruházáshoz kapcsolódóan épülő Duna-hídnak gazdaságélénkítő hatása is lesz a Duna bal partján lévő településeken.
Mint korábban megtudtuk és beszámoltunk róla, az elvégzett vizsgálatok szerint
ZAJ ÉS REZGÉSVÉDELMI SZEMPONTBÓL A KAPCSOLÓDÓ ÚTHÁLÓZATON JELENTŐS LESZ A BERUHÁZÁS HATÁSÁRA MEGJELENŐ TÖBBLETTERHELÉS. KALOCSÁN A FOKTŐI ÚT, PAKSI KÖZ, MÓRA FERENC UTCA KÖRNYÉKÉN NŐ A ZAJTERHELÉS.
A levegőtisztaság értékei alapvetően nem változnak. A jelenlegi információk szerint a kivitelezési munkák 2020-ban kezdődnének és a hidat várhatóan 2022-ben adnák át a forgalomnak.