A Menza Kft. végelszámolásának múlt heti híre alkalmat ad, hogy áttekintsük a Kft. kevés dicsőséget hozó pályafutását. Szép reményekkel indult, és a közétkeztetéssel kapcsolatos, rábízott feladatokat megfelelően el is látta, azonban azt a küldetést, hogy e kötelező önkormányzati feladat forráshiányának ellentételezéséhez piaci tevékenységével hozzájáruljon, nem tudta teljesíteni. Sőt! De miért? Alakulhatott volna másképp? Politikai koncepció, vagy gazdasági racionalitás alapján döntöttek? Ki rontotta el, és mikor? – a válaszokat nem adjuk készen, az alapanyagot viszont összegyűjtöttük. Íme:
Már a tavaly júniusi tőkepótlást megelőző tárgyaláskor látható volt, hogy a Kft. újratermeli a veszteséget, hiszen az előző év májusában befizetett 27 milliós tőkeinjekció ellenére év végére újra 27 milliós mínuszba futott a cég. A Kft.- zsákja a többszöri felpumpálás után feneketlenek bizonyult, tavaly nyár végén is tömni kellett.
Tavaly ősszel az is egyértelművé vált, hogy a vállalat háza táján idén változások várhatóak. Idén a gyermek közétkeztetés új intézményhez történt átszervezése, valamint a Szent Kereszt Kórház piacánakmeglepetést nem okozó elveszítése is jelezte az egyenes utat a megszűnés irányába, amit annak alapján is prognosztizálni lehetett, hogy az előző év utolsó testületi ülésén erre az esztendőre havonkénti, időarányos támogatást szavaztak meg a cégnek, egyben fölkészülve arra, hogy bármelyik hó elsejétől bezárhat.
A legfrissebb fejlemények az újabb tőkepótlási kérés nyárvégi megtagadása majd az ezt követően 60 napon belül meghozandó, a megszüntetés módjáról szóló döntés második nekifutásra, végül a múlt hét csütörtökén történt meghozatala volt.
Hogy mi várható a továbbiakban, azt már megírtuk. Most a döntéshozatalt megelőző vita során elhangzott érvek és portálunk egyéb értesülései szerint a roló lehúzásához vezető utat tekintjük át.
Szemléletbeli különbségek
Az erről folytatott vita során a múlt csütörtöki testületi ülésen dr. Filvig Géza képviselő emlékeztetett:
AMIKOR BÁLINT JÓZSEF A POLGÁRMESTERI SZÉKBE KERÜLT, HADAT ÜZENT AZ ÖNKORMÁNYZATI KFT.-KNEK.
Fölidézte, hogy hármat már meg is szüntettek, amiből az is látható, hogy milyen költséges volt az a megszüntetési módszer.
Filvig szerint tehát a kampányígéretek és politikai koncepció volt az alapja a Kft.-k tudatos leépítésének, ellehetetlenítésének, amihez– konkrétan a Menza Kft.-vel kapcsolatban – szerinte hozzájárult az is, hogy a piac kínálta lehetőségeket nem aknázták ki kellő eréllyel. E téren példaként a napi, kiszállító menüztetést hozta föl, amelynek Kalocsán jelenleg annyira telített kapacitása, hogy egy komolyabb megrendelést nem tudnak az ezzel foglalkozó éttermek elvállalni. Vendéglátósoktól kapott információkra hivatkozva azt mondta, hogy napi századagos piaccal ez az üzletág már gazdaságosan működtethető, „ami a Menza Kft.-nek nem sikerült”.
Azt beszélik…
A képviselő szóbeszédekre is hivatkozott, reményét kifejezve, hogy ezek hamis híreszteléseknek bizonyulnak, ugyanis a Kft. vagyonveszteségét legalább erkölcsileg megkérdőjelezhető lépésekkel is indokolják egyesek, például, hogy
A MENZA KFT.-NÉL MILYEN VAGYONELEMEK HOGYAN KERÜLTEK ÁTADÁSRA, ILLETVE MILYEN GAZDÁLKODÁSA VOLT A CÉGNEK.
Amint Filvig mondta:
Én ezt nem tudom, én egyetlen-egy dolgot tudok, amit polgármester úr mondott itt testületi ülésen körülbelül másfél ével ezelőtt, amikor többtízmilliós tőkerendezése volt a Menza Kft.-nek, akkor azt mondta, hogy innentől kezdve nincs visszamutogatás, innentől kezdve a Menza Kft.-nek kifizettük az elmaradásait, és hogy a Menza Kft. új vezetőségének a felelőssége innentől kezdve a gazdálkodás, az önök útmutatása alapján."Filvig Géza hallani szerette volna Kati László felügyelő bizottsági elnök véleményét is a kérdésekről, amire dr. Bálint József levezető elnökként jelezte, hogy a Kati László magánvéleményének nem, de a bizottság álláspontjának ismertetésére szót fog adni a képviselőnek.
Már a startnál hasra esett a cég?
Bálint József, mielőtt szót adott volna az FB elnökének, elmondta:
Az átvételkor 110 millió forint külső adóssága volt a Menzának, és 60 millió tőkevesztesége. Utóbbit pótolták, kétszer is feltőkésítették a Kft.-t, hogy a cég abból próbálja meg lefaragni az adósságait, ám a bevételek nem nőttek, míg a kiadások igen.
SŐT, A 2013-14-ES IDŐSZAKBAN A CÉG ÁLTAL KI NEM FIZETETT KÖZÜZEMI DÍJAKAT IS RÁTERHELTÉK UTÓLAG, AMIT JOGGAL KÖVETELTE TŐLE A SZÁMLÁKAT KIEGYENLÍTŐ VAGYONHASZNOSÍTÁSI KFT.
– fejtette ki a polgármester [Nota bene: a '14-es, elsumákolt számlák eredetéről Filvig Géza később Bálint Józsefétől merőben különböző narratívával állt elő, lásd alább!], majd a korábbi városvezetés által megrendelt tanulmányból idézett, mondván, a szerint fog eljárni:
"Az nem kétséges, hogy a korábbi működés három önálló helyen, három intézmény keretében pazarló megoldás volt. Tény, hogy a tevékenység összevonása két helyszínre a költségcsökkentés irányába kell, hogy hasson. Viszont ehhez nem szükséges önálló cég létrehozása, mivel ez a megoldás nem szüntet meg két nagy problémát: a tulajdonosi érdekek érvényesítését, intézményi vagy Kft. felügyelet, és a hatékony létszám és anyaggazdálkodást. Az önkormányzat által elkészített elemzés nem győz meg arról, hogy és nem garantál semmit, hogy az új megoldás lényegesen takarékosabb és rugalmasabb üzemeltetést biztosít a korábbinál, ugyanakkor fönn kell tartani egy önálló céget, ami drágítja az irányítást. Kalocsánál kisebb és nagyobb városok is nagy számban döntöttek már a közétkeztetés kiszervezéséről, és megfelelően működik. A magánszférában szükségszerűen jobb a termelékenység: egy alkalmazotti létszámra 90-100 adag étel jut, míg Kalocsa tekintetében ez 40, a tervezett létszám alapján 60. Ugyanakkor a fajlagos anyagköltségük is kisebb a magáncégeknek. Javaslom a cégalapítási döntés mihamarabbi megváltoztatását, vagy a már megalakított cég megszüntetését, és a beszerzés megpályáztatását.”
Ebben a buliban mindenki benne van, ezt most is mondom, nem akarom áthárítani. Mi abban bíztunk, amikor föltőkésítettük, hogy igen, lehetőségünk nyílik, hogy tovább csökkentsük a beszállítói összegeket, ami ment is egy darabig, de utána, amikor a tényleges költségeket fölmértük, és ráosztottuk a Kft.-re, egyértelmű volt, hogy ez lehetetlen, amit már önöknek is leírtak.– mondta Bálint József, aki e válaszának zárásaként elismerte, hogy a Kft. mindkét ciklus idejében alulfinanszírozott volt, ugyanakkor arra is rámutatott, hogy azon eredeti elképzelés, amely szerint a Kft. piaci vállalkozói tevékenysége majd fedezi, vagy csökkenti a forráshiányt, nem vált valóra a gyakorlatban, hiszen
A VÁROS FELÉ NYÚJTOTT SZOLGÁLTATÁSOK ÉS A CÉG ÁLTAL FÖNNTARTOTT KLUB ÉTTEREM IS „CSAK VESZTESÉGET TERMELT VÉGIG”.
Kati László, FB-elnöki tájékoztató 2.0
Ezek után adta meg a szót a polgármester Kati Lászlónak, hogy a Filvig Géza által előzőleg hozzá intézett felkérésnek eleget tegyen.
Kati László a korábbi testületi ülésen ugyane tárgykörben adott, portálunkon szó szerint is idézett válaszánál ezúttal lényegesen összeszedettben adta elő az általa vezetett felügyelő bizottságnak a végeredményt tekintve ugyanolyan lehangoló álláspontját.
ELMONDTA: A BIZOTTSÁG FOLYAMATOSAN TÁJÉKOZTATVA VOLT A KFT. KÜLDŐ BESZÁLLÍTÓI TARTOZÁSAINAK TEKINTETÉBEN, ÉS AZ ADÓSSÁGÁLLOMÁNY CSÖKKENTÉSÉRE IS FOLYAMATOSAN KERESTÉK A MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGET. VÉGÜL A HELYZET OLYAN MEGOLDÁSÁRA TETTEK JAVASLATOT, AMI AZ ELŐTERJESZTÉSBEN IS TÜKRÖZŐDIK.
Amint fogalmazott:
Idáig tudtunk eljutni.Ugyanakkor vissza is dobta a labdát:
A képviselő úr azt mondta, hogy 100 adaggal el tudja tartani magát [a cég]. Nem ezt mutatja, hogy 2014-ben 113 millió forint külső beszállítói tartozás, illetve 51 millió tőketartozása volt a Menza Kft.-nek. Azért, én erre nem lennék büszke!Mit mondott az elemző, és mit a polgármester?
A Bálint József által Kati László válasza előtt idézett dokumentumról később Filvig Géza megkérdezte, hogy ki készíttette, és milyen jellegű elemzés volt, amire Bálint József elmondta, hogy
Kalocsa város és az OTP Bank 2012. február 22-én kelt (…) munkabér-hitelszerződés lejáratára kérte, és ekkor rendelték el, hogy ezt az átvilágítást végezzék el. Lipcsei Könyvvizsgáló Kft. folytatta le, és tett javaslatot, amelyet nem fogadott meg az önkormányzatFilvig megköszönte a választ, majd abból azt emelte ki, hogy
EZ AZ OTP BANKNAK EGY VÉLEMÉNYE VOLT, NEM EGY ÁTVILÁGÍTÁS, NEM EGY SZÁMVEVŐSZÉKI JELENTÉS.
A képviselő ehhez azt fűzte hozzá, hogy
három évvel a város átvétele után úgy visszautalni egy cég tartozására, hogy arra azóta már a normál támogatásokon kívül 92 millió forint extra támogatást kifizetett a város, ez nem korrekt.Filvig álláspontja szerint az utóbbi évek során a Menza Kft.-nél fölhalmozódott 82 millió forint külső tartozás, ami mostanára 66 millióra csökkent. Ezzel az összeggel kapcsolatban a polgármestertől azt kérte:
Nehogy a 2014 októbere előtti városvezetésre akarja [ráverni], mert kinevetteti magát! Kettőször volt tőkerendezése a cégnekSzakadékba tolták a Kft.-t?
Utolsó, egyben legsúlyosabb érvként azt mondta a képviselő, hogy a 2014. év végéig keletkezett, az előző vezetésre testált adósság is úgy keletkezett, hogy „az átvétel után fél éven át a Kft.-k nem fizettek semmi számlát”, így az felhalmozódott.
Akkor azt mondták, hogy hú, igen akkor eladjuk a KalocsaKOM Kft.-t! Négyszázötven millió forintot föléltünk, eltelt három év a polgármesteri regnálásából, és még mindig 2014-re mutogat vissza?! Elnézést, polgármester úr, de nagyon gyönge az indok.Az elhangzottakat a polgármester már a kampánynak tudta be, és igazmondára szólította föl a képviselőt, mondván hogy ők minden számlájukat folyamatosan fizették, mégpedig a korábbi hatvan helyett harminc napon belül.
Filvig azonban azt hangoztatta, hogy ő igazat mondott, és minden szaváért vállalja a felelősséget. Pedig elég súlyosakat állított – tehetjük hozzá.
Bálint József viszont azt mondta, hogy a felelősséget nem akarja áthárítani, ők is hibát követtek el, amikor a feltőkésítést választották, úgy vélte, már akkor a végelszámolását kellett volna kezdeményezni.
Folyamatos finanszírozási hiány
TÖRÖK FERENC KÉPVISELŐ SZERINT MINDEGY MELYIK ÉVET VIZSGÁLJUK, ÉS AZ IS, HOGY KFT. VAGY KÖZINTÉZMÉNY, HA A KI- ÉS BEMENETE FIGYELEMBEVÉTELÉVEL LÁTHATÓ VOLT, HOGY A KÖTELEZŐ KÖZFELADAT-ELLÁTÁS NEM LÁTHATÓ EL GAZDASÁGOSAN.
Ennek bemutatására csupán egyetlen, a vita során citált részadat:
EGY ADAG ELKÉSZÍTÉSE 650 FORINTBA KERÜL, MÍG A SZOCIÁLIS OTTHON A TÖRVÉNY EREJÉNÉL FOGVA CSAK 300 FORINTOT FIZET ÉRTE.
A gyermekétkeztetés normái is kigazdálkodhatatlanok a szakmából szerkesztőségünkhöz eljutott vélemények szerint.
EZÉRT A KFT.-NEK NEM VOLT FELADATA, HOGY NYERESÉGET TERMELJEN.
A volt polgármester kifejtette: a Kft. formát azért választották, mert ilyen keretek között volt legnagyobb esély arra, hogy az önkormányzatnak a közétkeztetéssel kapcsolatos kiadásait mérsékelje a cég a forráshiány piaci bevételekkel történő ellentételezésével, és a tervezett fejlesztésekhez is jobb eséllyel foghatott volna.
A vállalkozási tevékenységét egyébként Török merőben másképp értékelte, mint a polgármester, szerinte ugyanis azt nagyon jól végezte a cég, a városi rendezvényeken és külső cégek megrendeléseinek teljesítése során is bizonyították felkészültségüket.
Jó eszközállomány és kollektíva volt ott, és jól csinálták– mondta Török, aki úgy vélte, hogy ezt az irányt is erősíthették volna, vagy más piaci szegmensekben is lehetett volna növelni a cég bevételeit.
AZ VISZONT EGYÉRTELMŰ, HOGY AHOGYAN A KFT.-BE IS BELE KELLETT RAKNI A PÉNZT, ÚGY AZ INTÉZMÉNYBE IS BELE KELL MAJD RAKNI.
Ha egyszer józanul leülünk, és összerakjuk, hogy ’11-ben mennyibe került, ’13-ban ’15-ben, ’16-ban mindig ugyanaz a szám fog kijönni, hát, nem lopják el a pénzt. Főznek, gyümölcsöt vesznek, húst vesznek, áramot fizetnek, gázt fizetnek, embereket alkalmaznak, ez összeadódik– érvelt Török Ferenc. A képviselő szerint a Menza úgy jutott a jelenlegi helyzetébe, hogy szép lassan mindent, ami rossz, azt nála hagytak, és mindent, ami fönntartható, átraktak amoda, „mindent alátoltak az intézménynek”.
E HELYZETBEN A CÉG NEM CSAK NYERESÉGET NEM TUDOTT TERMELNI, DE NORMÁLISAN MŰKÖDNI SEM TUDOTT
– vélte Török, aki azt is szégyenletesnek vélte, hogy Bajáról hordják a kórháznak az ételt, holott minden igényt kielégítő szakembergárda állt rendelkezésre Kalocsán e célra.
Füstbe ment tervek
TÖRÖK SZERINT, HA AZ ÁLTALUK TERVEZETT EGYETLEN KORSZERŰ, NAGY KÖZPONTI KONYHA LÉTRE JÖTT VOLNA, OLCSÓ REZSIVEL, VALAMINT SZEMÉLYZETI RACIONALIZÁLÁS LEHETŐSÉGÉVEL, AKKOR MÁRA EGY JÓL MŰKÖDŐ KFT.-JE LEHETNE VÁROSNAK.
Bálint József szerint azonban a központi konyha terve a kórház piacának ellátására létrejövő, közös fejlesztés lett volna, ami az egészségügyi intézmény ellátásának megváltoztatásával okafogyottá vált, ami viszont a Menza Kft.-től független okból következett be.
A veszteségek okait illetően Törökkel ellentétes álláspontot foglalt a polgármester által megkérdezett Molnár Gábor pénzügyi osztályvezető is, aki szerint a szeptembertől kezdődően mutatott teljesítményből látható, hogy a társaság a kötelező közfeladatoktól megtisztítva sem működik rentábilisan, mivel az önként vállalt feladatok is termelik a veszteséget, sőt az osztályvezető szerint még „hatékonyabban”.
Azt viszont, hogy az eredeti tervek szerinti, egyetlen – nyilván pályázati támogatással létesült – központi konyha működtetésével látta volna el a cég a feladatot, akkor milyen eredményességgel dolgozott volna, már nem tudhatjuk meg.
Összegzés:
Arról, hogy milyen kilátások, esélyek és szándékok vannak – vagy nincsenek – a gyermekeink és idős, beteg hozzátartozóink által elfogyasztott kiflik (…) árának kifizetésére, arra holnap visszatérünk!