A Duna július végi, augusztusi extrém alacsony vízállása jelentősen hátráltatta, egyes helyeken, például Kalocsánál, Bajánál csak komoly korlátozások mellett tette lehetővé a hajózást a legnagyobb folyónkon. A szállodahajók utasainak elmaradása, a kikötők kihasználtságának, így bevételeinek csökkenése azonban még így is a kisebb bajnak számít. Nagyobb probléma, hogy a gabona betakarítása után a vízi árufuvarozók jó esetben a hajó és uszály kapacitásuk egyharmadát tudták kihasználni. Miközben a hajókat kényszerűségből lehorganyozták, a személyzetet szabadságra küldték, az alacsony vízállás miatt nem teljesíthető megrendeléseik száma tovább gyarapodott. Július elején még úgy látszott, idén minden adott a vártnál nagyobb vízi szállítási igények kielégítéséhez; van elegendő számú hajó és személyzet, de augusztus elejére már csak éppen a kellő vízmennyiség hiányzott a mederből.
A zátonyok, homokpadok szerelmeseinek más miatt lesz emlékezetes az idei nyár, mint a vízi árufuvarozóknak és a szállodahajókat, idegenforgalmi vállalkozásokat üzemeltetőknek. Jól emlékszünk még arra, hogy a Duna augusztusban mért, extrém alacsony, 15 évvel ezelőttihez hasonló vízállása és a víz magas hőmérséklete még a Paksi Atomerőmű működését is veszélyeztette.
Nagy László, a bajai kikötőt működtető BOKK Kft. vezetője portálunknak arról számolt be: már az idei első félév forgalma is gyenge volt, de abban bíztak, hogy az exportot ösztönző forintárfolyam, a jó közepes gabonatermés növeli majd a rendelkezésre álló vízi szállítói kapacitás kihasználtságát.
Ebbe szólt bele a természet, az alacsony vízállás miatt, bő egy hónapig csak az áruforgalom egy kis hányada zajlott vízen. A szakember kérdésünkre elmondta: a szabályok szerint az áruszállítást végző hajóknak 250 centiméteres merülést kell biztosítani a mederben, de ez a kis vízállás miatt a Duna több szakaszán nem teljesült.
Nem maradt más, mint hogy könnyítettek a rakományon, a hajókat, uszályokat 160 centiméteres merülésig rakták. Így azonban a megrendelő már meggondolta, hogy ilyen gazdaság mutatók mellett érdemes-e a vízi szállítást választani.
Több partner éppen ilyen okok miatt vasúton, illetve kamionon juttatta célba a sürgősen leszállítandó árut.
Mint megtudtuk, a vis major helyzetek kezelésére, az így jelentkező plusz költségek viselésének megosztására vannak szabályok, így az alacsony vízállás okozta veszteségek adott esetben megoszlanak a megrendelők és a vízi fuvarozó cégek között.
A hivatalos dunai vízállás szerint augusztus 21-én, pénteken a Duna vízállása Bajánál a hibahatárral együtt 100 centiméter körül alakul, míg egyes augusztusi napokon 75 centiméteres, vagy ez alatti vízállást mértek. A Duna vízgyűjtő területén már megindult, nálunk vasárnaptól, hétfőtől várható esőzések tovább növelik a Duna vízszintjét. Így mire a napraforgót és a kukoricát betakarítják, már nem lesz akadálya annak, hogy ezeket a terményeket és a gabonát a bajai és a Foktő-Barákai kikötőből vízi úton juttassák a távolabbi kikötőkbe, vagy onnan fogadjanak hajókat.
Az oldal támogatója a Hufbau-Akker szaküzlet. További akciós termékekért ide kattints!