2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 408 Ft   : 395 Ft Benzin: 649 Ft/l   Dízel: 660.2 Ft/l   Írjon nekünk

Fenntarthatósági szempontból is jelentős innovációkat tartalmaz a Paksot és Kalocsát összekötő Tomori Pál Duna-híd

Fenntarthatósági szempontból is jelentős innovációkat tartalmaz a Paksot és Kalocsát összekötő Tomori Pál Duna-híd
2024. 06. 14., 08:34

2024. június 6-án adták át a legújabb Duna-hidat, a Dunát Kalocsa és Paks között átszelő Tomori Pál hidat. A híd hordógurítási eseményére március 14-én került sor: a régi hagyomány szerint egy híd elkészültét az építők a hordógurítás ceremóniájával ünneplik meg. A hagyomány alapja egy régi babona, miszerint a hídépítők megegyeztek az ördöggel a sikeres építkezésért, azonban az ördög cserébe fizetségül az első átkelő lelkét kérte. Hogy az átkot felfogják, elsőként ezért egy hordót szokás átgurítani a szerkezetkész hídon. A hordógurítás után már csak a híd „felöltöztetése” van hátra, így például aszfaltburkolat építése, a korlátok és a világítás felszerelése – és persze a próbaterhelés. Az alábbiakban a CÉH zRt. sajtóközleményét olvashatják.

A tervező CÉH zRt. munkái közé tartozik a díjnyertes Megyeri híd tervezése is:

Egy Duna-híd tervezése a magyar tervezők számára a szakma csúcsa, amelyhez közel 20 hídtervező mérnök összehangolt munkájára volt szükség.” – mondta el Kiss Rudolf, a CÉH zRt. híd szakági főmérnöke.

A három egységből – balparti ártéri híd, mederhíd és jobbparti ártéri híd – álló híd összesen 946 méter hosszú, a legszélesebb pontján 23,26 méter.” – tette hozzá Rudolf.

Szintén a CÉH zRt. készítette el az építést meghatározó technológiai terveket, és a gyártmányterveket. A híd tervezésénél, majd kivitelezésénél egyaránt kiemelt figyelmet kaptak a fenntarthatósági és környezetvédelmi szempontok, hiszen a hídra vezető út nyomvonala Natura 2000 területet is érint, így fokozott figyelmet kellett fordítani természetvédelmi szempontokra is.

A környezeti hatástanulmány alkalmas volt a lakossági tájékoztatásra is – mint ahogy a különböző lehetséges nyomvonalakat is megvitatta a beruházó a helyi közösségekkel.”– magyarázta a főmérnök.


A nyomvonal kijelölésén túl a megválasztott építési technológia is meghatározó abból a szempontból, hogy a híd milyen hatást gyakorol a környezetére - a megépítése, majd a működése és a fenntartása során.

„Több különböző hídszerkezet vizsgálatát követően az extradosed típust választottuk ki”

– mondta Kiss Rudolf főmérnök.

Ennek a típusnak az egyik nagy előnye, hogy a hagyományos szerkezetű hidakhoz képest nagyobb fesztávolságokat érünk el, csökkentett anyaghasználat mellett. Továbbá, a vasbeton gerincek helyett acél trapézlemezeket alkalmaztunk és ezzel az öszvér néven ismert felszerkezet típussal kisebb lett az önsúly, kevesebb anyagot igényeltek az építési segédszerkezetek és az alépítményekbe is kevesebb anyagot kellett beépíteni. Az építéshez szükséges anyagok mennyiségének csökkentésével a környezetterhelést is sikeresen minimalizáltuk.”– fűzte hozzá Rudolf.

Hídtervező csapatunk hosszú évek óta együtt dolgozik, ezért jól ismerjük egymást. Fodor Józsefnek, a CÉH zRt. technológiai tervezőjének meghatározó szerepe volt a csapatmunka során az építéstechnológia kidolgozásában, hogy pontosan hogyan is épüljön meg a híd. Sajnos Fodor József nem érhette meg a híd elkészültét – kollégái és a hidász szakma azonban mindig is össze fogja kapcsolni a kiváló szakember nevét a híddal.

A mederhíd és az ártéri hidak eltérő szerkezetűek: az extradosed típusú mederhíd felszerkezete ún. öszvér (vasbeton és acél) kialakítású, amely tervezésénél a szakemberek 3D szoftvereket alkalmaztak. A szoftver segítségével milliméter-pontossággal lemodellezhették a híd acélszerkezeteit – e modellek szolgáltak alapul a gyártmányterveknek is. A szerkezeti elemek gyártói környezetben készültek, ami kedvező megoldás a környezetterhelés szempontjából, majd az elkészült egységekből összeállított főtartók vízi úton jutottak el az beépítés helyszínére. Az alkalmazott technológia, szállítás és organizáció a lehetőségekhez mérten kevésbé terhelte a Natura 2000 területet.

A hidak próbaterhelése május elején sikeresen lezajlott. A legnagyobb lehajlást okozó teherállásban 20db 40 tonna tömegű teherautó állt a hídon előre meghatározott pozíciókban. A híd mederközépen mért lehajlása 20cm nagyságú volt, ami igazolta a statikai számításunkban szereplő merevséget.


A tervezés során lehetőség nyílt megnövelni az ártéri hidak fesztávjait, így csökkenteni lehetett a támaszok számát és ezzel együtt a környezeti beavatkozás mértékét is az eredeti elképzelésekhez képest.

Az új Duna-hidunknál a modern technológiának és a gondos tervezésnek köszönhetően olyan szerkezetek kerültek megépítésre és olyan anyagok kerültek felhasználásra, amelyek biztosítják, hogy a híd igazán hosszú életű legyen - az életciklusa alatt a karbantartási- és javítási költségei fajlagosan alacsonyak legyenek-, és ezek az általános, minden híd életében szükséges munkálatok minél kevésbé terheljék a környezetet.” – mondta Kiss Rudolf.

Manapság a hidak működését egyébként már komoly monitoring rendszer figyeli – többek között a jegesedést, a saruk elmozdulását, a szerkezet testhőmérsékletét – és ha beavatkozás válik szükségessé, azonnal jelzi a rendszer."– tette hozzá Rudolf.

Örömmel mondhatom el, hogy a Tomori Pál híd nemcsak az innovatív technológiájával, hanem a környezeti szempontok szem előtt tartásával is a hídtervezés és -építés új generációját képviseli.” – foglalta össze Kiss Rudolf a CÉH zRt. hídszakági főmérnöke.




CÉH zRt.

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 02., 12:25
A tavaszi nyitányon a sereghajtó Balogh Tészta TVSE otthonába látogatott a felsőházi rájátszásba igyekező Gézengúz UKC zömében fiatalokból álló gárdája. Ellenfele ezúttal az a tiszakécskei együttes volt, amely a 2024/2025-ös bajnoki évben nem érezhette még a győzelem ízét, a siker semmihez sem fogható varázsát.
2025-01-30 10:05:01
Az erőműépítés során számtalan olyan munkafolyamat van, ahol az emeléshez toronydarukat használnak. Az emelőgépeket az egyes építési szakaszokkal összhangban szállítják a helyszínre és állítják fel. Az első toronydaruk elemei már megérkeztek az építkezésre. Az elemenként Paksra szállított, 40 tonna teherbírású emelőgépekre az első beton munkálataihoz már szükség lesz. (x)
2025-01-27 19:03:11
Folyik a területelőkészítési munka Pakson. Az épülő atomerőmű számára kijelölt területen először öt méteres szintig emelték ki a földet, majd elvégezték a nukleáris szigetek alatti terület talajszilárdítását. Így vált lehetővé a munkagödör mélyítése a tervezési szintig. A felvételeken ez a munkafolyamat látható. A munkagödör méretét jól jellemzi, hogy a legmélyebb pontja 23 méter. (x)

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2025. 02. 04., 14:09
Előző héten egy kalandvágyó ló úgy döntött, hogy vágtázik az utcán. Még >>>
2025. 02. 04., 13:00
NAV-os ellenőrzésre számíthatnak a virágüzletek és egyéb kisboltok. Még >>>
2025. 02. 04., 08:15
A Rákellenes Világnapot minden évben, immár 25. éve február 4-én tartják. Még >>>
2025. 02. 03., 18:17
Másfél héten belül két autót is ellopott egy 32 éves sükösdi férfi. A nyomozók hamar lefülelték. Ez azonban nem vette el a kedvét a további lopástól. Még >>>
2025. 02. 03., 14:51
„The next school shooter will be me” (magyarul: „A következő iskolai lövöldöző én leszek”) – ezt a szöveget tette közzé profilján a 17 éves fiú, aki ugyan poénnak szánta szavait, de büntetőeljárásban kell felelnie tettéért. Még >>>
2025. 02. 03., 08:26
Péntekig lehet jelentkezni a február 10-ére meghirdetett online eseményre – tette közzé közösségi oldalán a Bajai SZC Kalocsai Dózsa György Technikum és Kollégium. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK