Hamarosan négy zsaluzókocsi dolgozik majd azon az épülő Kalocsa- Paks Duna-hídnál, hogy a két part közötti teljes összeköttetés létrejöjjön 2023 év végére –tájékoztatja a szakmát és a szélesebb nyilvánosságot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a honlapján. Mint emlékezetes, Font Sándor országgyűlési képviselő a Viterra Növényolajgyártó foktői telephely-bővítésének avatóünnepségén, 2022. október 20-án kijelentette: a Duna jobb és bal partját összekötő híd 2023. év végére, illetve 2024. év közepére elkészül.
Amint arról a Kalocsa- Paks Duna-híd alapkőletételéről 2021. június 10-én írt cikkünkben beszámoltunk, a Kalocsa-Paks Duna-híd kivitelezése tavaly február óta zajlik. A bal ártéri hídszerkezet (kalocsai oldal) a szeptember végén végrehajtott utolsó tolási fázissal a végleges helyére került. A jobb ártéri hídszerkezet (paksi oldal) szerelése folyamatosan zajlik. A műszaki készültség itt jelenleg 30%-on áll – írja NIF Zrt. a honlapján.
A 440 méter hosszú mederhíd alépítményei elkészültek, és ezzel újabb jelentős mérföldkövéhez érkezett a beruházás.
A kalocsai hídág indítózöm szilárdulását követően beemelték a zsaluzókocsikat a keleti (kalocsai) oldali mederpillérre. A művelethez szükséges 4 zsaluzókocsi (mindkét mederpillérhez 2-2 darab) részegységei 6 országból érkeztek, az egyedi konstrukciót Magyarországon szerelték össze a szakemberek. Az emelésüket a Clark Ádám úszódaru segítségével egynapos hajózási zárlat mellett hajtották végre és ugyanígy fog megtörténni a másik mederpillér vonatkozásában is, körülbelül 3-4 hét múlva.
A zsaluzókocsi, egy bonyolult gépészettel rendelkező segédszerkezet, mely lehetővé teszi a mederhíd főtartóinak a szabad szerelését. 5 méterenként, úgynevezett zömönként halad előre. Egy zöm 14 nap leforgása alatt készül el. Mint írják, a műveletet tehát a Duna felett minden különösebb alátámasztás nélkül hajtják végre, így a kivitelezés teljes ideje alatt a nemzetközi hajózási útvonal zavartalanul üzemel.
A szabad szerelés munkafázist követően, a zárózömök betonozása után a zsaluzókocsikat szétbontják, és tulajdonképpen ekkor jön létre a két part közötti teljes összeköttetés a bal- és jobb ártéri híddal együtt.
Miután a híd főtartó szerkezete elkészült, megkezdődhet a hídtartozékok szerelése, valamint a befejező folyamatok kivitelezése.
Forrás: NIF Zrt.