2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 408 Ft   : 395 Ft Benzin: 649 Ft/l   Dízel: 660.2 Ft/l   Írjon nekünk

Megvan az építési engedélye a Kalocsa-Paks Duna-hídnak – Indulhat a kivitelezés pályáztatása

Zsiga Ferenc  |  2019. 04. 11., 10:03

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.(NIF) tájékoztatása szerint április 5-től jogerős építési engedélye van a Kalocsa-Paks Duna-hídnak. Mint emlékezetes, a tervezésre kiírt közbeszerzési eljárást kétszer nyilvánították eredménytelennek, így a tervezés, benne a környezetvédelmi hatósági eljárás jelentős csúszással indulhatott. Legutóbb 2018. november elején adtunk érdemi hírt a Kalocsa-Paks Duna-hídról. A műtárgy és kapcsolódó létesítményei akkor kapták meg a környezetvédelmi hatósági engedélyt.

A híddal kapcsolatos hatósági eljárásokat jelentősen felgyorsította, hogy a Kormány az új Duna –hidat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházásnak minősítette.

Ám

a környezetvédelmi engedély kiadása után még így is négy hónapnak kellett eltelnie ahhoz, hogy a jogerős építési engedély megszülethessen.

Ezzel együtt öröm, hogy jelentős lépéssel vagyunk közelebb a megvalósításához még akkor is, ha a beruházás pénzügyi fedezetéről szóló kormányhatározat még várat magára.

További lépések a Duna-híd megvalósításához

Április 5-től a tényleges megvalósítást két fontos lépés előzi meg. Egyfelől eredményes közbeszerzési eljárást kell lefolytatni a kivitelező cég kiválasztására, másfelől már ezt megelőzően kormányhatározatnak kell születnie a híd és a kapcsolódó létesítmények, elsősorban a felvezető utak költségfedezetének központi költségvetésből történő biztosításáról.

Előzmények

Amint arról korábban beszámoltunk, a szoros értelemben véve Foktő-Dunaszentgyörgy Duna-híd tervezését 2017 szeptemberében, két eredménytelennek nyilvánított pályázat után a KALOCSA HÍD 2017 Konzorciumot alkotó CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-TERV Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt., valamint az UTIBER Közúti Beruházó Kft., mint három konzorciumi tag együttesen 568 millió forint + Áfa összegért vállalta el.

2015 óta a Paks II. beruházás lakossági fórumain központi kérdéssé vált Duna-híd legfőbb célja nem változott: a Duna kalocsai oldalán élők könnyebben vállalhassanak munkát a Paksi Atomerőmű új 5. és 6. reaktorblokkjainak építésén, majd azok működtetésében. A híd révén közvetlen kapcsolat legyen az M6-os autópályával.

Először 2015-ben döntöttek a Duna-hídról

A Kormány 2015 júniusában hozott határozatot, hogy a dunaföldvári és a szekszárdi Duna-hidak között egy harmadik Paks-Kalocsa között épüljön meg. Ennek előkészítésére, a tervezői munkákra a központi költségvetésből 870 millió forintot különítettek el.

Az eredeti elképzelések szerint az új Duna-hidat és a hozzá kapcsolódó utakat 2021-22-ben, vagyis az akkori elképzelések szerint a Paks II. projekt építésének megkezdése után adták volna át a forgalomnak. Ám ez az időpont a híd tervezője kiválasztásának elhúzódása miatt már eleve tarthatatlan volt. Igaz, a jelenlegi állás szerint a Paks II. építésének kezdő időpontja sem prognosztizálható.

Ilyen előzmények mellett természetesen nehéz lenne bárkinek is ígéretet tenni arra, a hídon mikor gurulhat majd az avató hordó.

Menyi idő alatt épül a híd?

Az új Duna-hídon átvezetendő 512-es számú út Kalocsa-M6 autópálya közötti szakaszára kiírt tervezési tender szerint a híd „A” teherbírású mederhíd. A hídszerkezet becsült hossza 1060 méter, a támaszok száma 12, a teljes hossz 1133 méter. A legnagyobb hídnyílás 220 méter, a legkisebb hajózási szélesség 180 méter. Az út műszaki jellemzője, hogy 2X1 sávos, 11 kilométer új, 1,6 kilométer felújított része van, a forgalmi sávok szélessége 3,5 méter.

Információnk szerint a kivitelezés közbeszerzési eljárásán győztes ajánlattevőnek 26 hónap áll majd rendelkezésére, hogy megépítse az új Kalocsa-Paks Duna-hidat.

A híddal kapcsolatos hatósági eljárásokat jelentősen felgyorsította, hogy a Kormány az új Duna –hidat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházásnak minősítette.

Ám

a környezetvédelmi engedély kiadása után még így is négy hónapnak kellett eltelnie ahhoz, hogy a jogerős építési engedély megszülethessen.

Ezzel együtt öröm, hogy jelentős lépéssel vagyunk közelebb a megvalósításához még akkor is, ha a beruházás pénzügyi fedezetéről szóló kormányhatározat még várat magára.

További lépések a Duna-híd megvalósításához

Április 5-től a tényleges megvalósítást két fontos lépés előzi meg. Egyfelől eredményes közbeszerzési eljárást kell lefolytatni a kivitelező cég kiválasztására, másfelől már ezt megelőzően kormányhatározatnak kell születnie a híd és a kapcsolódó létesítmények, elsősorban a felvezető utak költségfedezetének központi költségvetésből történő biztosításáról.

Előzmények

Amint arról korábban beszámoltunk, a szoros értelemben véve Foktő-Dunaszentgyörgy Duna-híd tervezését 2017 szeptemberében, két eredménytelennek nyilvánított pályázat után a KALOCSA HÍD 2017 Konzorciumot alkotó CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-TERV Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt., valamint az UTIBER Közúti Beruházó Kft., mint három konzorciumi tag együttesen 568 millió forint + Áfa összegért vállalta el.

2015 óta a Paks II. beruházás lakossági fórumain központi kérdéssé vált Duna-híd legfőbb célja nem változott: a Duna kalocsai oldalán élők könnyebben vállalhassanak munkát a Paksi Atomerőmű új 5. és 6. reaktorblokkjainak építésén, majd azok működtetésében. A híd révén közvetlen kapcsolat legyen az M6-os autópályával.

Először 2015-ben döntöttek a Duna-hídról

A Kormány 2015 júniusában hozott határozatot, hogy a dunaföldvári és a szekszárdi Duna-hidak között egy harmadik Paks-Kalocsa között épüljön meg. Ennek előkészítésére, a tervezői munkákra a központi költségvetésből 870 millió forintot különítettek el.

Az eredeti elképzelések szerint az új Duna-hidat és a hozzá kapcsolódó utakat 2021-22-ben, vagyis az akkori elképzelések szerint a Paks II. projekt építésének megkezdése után adták volna át a forgalomnak. Ám ez az időpont a híd tervezője kiválasztásának elhúzódása miatt már eleve tarthatatlan volt. Igaz, a jelenlegi állás szerint a Paks II. építésének kezdő időpontja sem prognosztizálható.

Ilyen előzmények mellett természetesen nehéz lenne bárkinek is ígéretet tenni arra, a hídon mikor gurulhat majd az avató hordó.

Menyi idő alatt épül a híd?

Az új Duna-hídon átvezetendő 512-es számú út Kalocsa-M6 autópálya közötti szakaszára kiírt tervezési tender szerint a híd „A” teherbírású mederhíd. A hídszerkezet becsült hossza 1060 méter, a támaszok száma 12, a teljes hossz 1133 méter. A legnagyobb hídnyílás 220 méter, a legkisebb hajózási szélesség 180 méter. Az út műszaki jellemzője, hogy 2X1 sávos, 11 kilométer új, 1,6 kilométer felújított része van, a forgalmi sávok szélessége 3,5 méter.

Információnk szerint a kivitelezés közbeszerzési eljárásán győztes ajánlattevőnek 26 hónap áll majd rendelkezésére, hogy megépítse az új Kalocsa-Paks Duna-hidat.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 02., 12:25
A tavaszi nyitányon a sereghajtó Balogh Tészta TVSE otthonába látogatott a felsőházi rájátszásba igyekező Gézengúz UKC zömében fiatalokból álló gárdája. Ellenfele ezúttal az a tiszakécskei együttes volt, amely a 2024/2025-ös bajnoki évben nem érezhette még a győzelem ízét, a siker semmihez sem fogható varázsát.
2025-01-30 10:05:01
Az erőműépítés során számtalan olyan munkafolyamat van, ahol az emeléshez toronydarukat használnak. Az emelőgépeket az egyes építési szakaszokkal összhangban szállítják a helyszínre és állítják fel. Az első toronydaruk elemei már megérkeztek az építkezésre. Az elemenként Paksra szállított, 40 tonna teherbírású emelőgépekre az első beton munkálataihoz már szükség lesz. (x)
2025-01-27 19:03:11
Folyik a területelőkészítési munka Pakson. Az épülő atomerőmű számára kijelölt területen először öt méteres szintig emelték ki a földet, majd elvégezték a nukleáris szigetek alatti terület talajszilárdítását. Így vált lehetővé a munkagödör mélyítése a tervezési szintig. A felvételeken ez a munkafolyamat látható. A munkagödör méretét jól jellemzi, hogy a legmélyebb pontja 23 méter. (x)

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2025. 02. 04., 14:09
Előző héten egy kalandvágyó ló úgy döntött, hogy vágtázik az utcán. Még >>>
2025. 02. 04., 13:00
NAV-os ellenőrzésre számíthatnak a virágüzletek és egyéb kisboltok. Még >>>
2025. 02. 04., 08:15
A Rákellenes Világnapot minden évben, immár 25. éve február 4-én tartják. Még >>>
2025. 02. 03., 18:17
Másfél héten belül két autót is ellopott egy 32 éves sükösdi férfi. A nyomozók hamar lefülelték. Ez azonban nem vette el a kedvét a további lopástól. Még >>>
2025. 02. 03., 14:51
„The next school shooter will be me” (magyarul: „A következő iskolai lövöldöző én leszek”) – ezt a szöveget tette közzé profilján a 17 éves fiú, aki ugyan poénnak szánta szavait, de büntetőeljárásban kell felelnie tettéért. Még >>>
2025. 02. 03., 08:26
Péntekig lehet jelentkezni a február 10-ére meghirdetett online eseményre – tette közzé közösségi oldalán a Bajai SZC Kalocsai Dózsa György Technikum és Kollégium. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK