A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.(NIF) tájékoztatása szerint április 5-től jogerős építési engedélye van a Kalocsa-Paks Duna-hídnak. Mint emlékezetes, a tervezésre kiírt közbeszerzési eljárást kétszer nyilvánították eredménytelennek, így a tervezés, benne a környezetvédelmi hatósági eljárás jelentős csúszással indulhatott. Legutóbb 2018. november elején adtunk érdemi hírt a Kalocsa-Paks Duna-hídról. A műtárgy és kapcsolódó létesítményei akkor kapták meg a környezetvédelmi hatósági engedélyt.
A híddal kapcsolatos hatósági eljárásokat jelentősen felgyorsította, hogy a Kormány az új Duna –hidat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházásnak minősítette.
Ám
a környezetvédelmi engedély kiadása után még így is négy hónapnak kellett eltelnie ahhoz, hogy a jogerős építési engedély megszülethessen.
Ezzel együtt öröm, hogy jelentős lépéssel vagyunk közelebb a megvalósításához még akkor is, ha a beruházás pénzügyi fedezetéről szóló kormányhatározat még várat magára.
További lépések a Duna-híd megvalósításához
Április 5-től a tényleges megvalósítást két fontos lépés előzi meg. Egyfelől eredményes közbeszerzési eljárást kell lefolytatni a kivitelező cég kiválasztására, másfelől már ezt megelőzően kormányhatározatnak kell születnie a híd és a kapcsolódó létesítmények, elsősorban a felvezető utak költségfedezetének központi költségvetésből történő biztosításáról.
Előzmények
Amint arról korábban beszámoltunk, a szoros értelemben véve Foktő-Dunaszentgyörgy Duna-híd tervezését 2017 szeptemberében, két eredménytelennek nyilvánított pályázat után a KALOCSA HÍD 2017 Konzorciumot alkotó CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-TERV Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt., valamint az UTIBER Közúti Beruházó Kft., mint három konzorciumi tag együttesen 568 millió forint + Áfa összegért vállalta el.
2015 óta a Paks II. beruházás lakossági fórumain központi kérdéssé vált Duna-híd legfőbb célja nem változott: a Duna kalocsai oldalán élők könnyebben vállalhassanak munkát a Paksi Atomerőmű új 5. és 6. reaktorblokkjainak építésén, majd azok működtetésében. A híd révén közvetlen kapcsolat legyen az M6-os autópályával.
Először 2015-ben döntöttek a Duna-hídról
A Kormány 2015 júniusában hozott határozatot, hogy a dunaföldvári és a szekszárdi Duna-hidak között egy harmadik Paks-Kalocsa között épüljön meg. Ennek előkészítésére, a tervezői munkákra a központi költségvetésből 870 millió forintot különítettek el.
Az eredeti elképzelések szerint az új Duna-hidat és a hozzá kapcsolódó utakat 2021-22-ben, vagyis az akkori elképzelések szerint a Paks II. projekt építésének megkezdése után adták volna át a forgalomnak. Ám ez az időpont a híd tervezője kiválasztásának elhúzódása miatt már eleve tarthatatlan volt. Igaz, a jelenlegi állás szerint a Paks II. építésének kezdő időpontja sem prognosztizálható.
Ilyen előzmények mellett természetesen nehéz lenne bárkinek is ígéretet tenni arra, a hídon mikor gurulhat majd az avató hordó.
Menyi idő alatt épül a híd?
Az új Duna-hídon átvezetendő 512-es számú út Kalocsa-M6 autópálya közötti szakaszára kiírt tervezési tender szerint a híd „A” teherbírású mederhíd. A hídszerkezet becsült hossza 1060 méter, a támaszok száma 12, a teljes hossz 1133 méter. A legnagyobb hídnyílás 220 méter, a legkisebb hajózási szélesség 180 méter. Az út műszaki jellemzője, hogy 2X1 sávos, 11 kilométer új, 1,6 kilométer felújított része van, a forgalmi sávok szélessége 3,5 méter.
Információnk szerint a kivitelezés közbeszerzési eljárásán győztes ajánlattevőnek 26 hónap áll majd rendelkezésére, hogy megépítse az új Kalocsa-Paks Duna-hidat.
A híddal kapcsolatos hatósági eljárásokat jelentősen felgyorsította, hogy a Kormány az új Duna –hidat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházásnak minősítette.
Ám
a környezetvédelmi engedély kiadása után még így is négy hónapnak kellett eltelnie ahhoz, hogy a jogerős építési engedély megszülethessen.
Ezzel együtt öröm, hogy jelentős lépéssel vagyunk közelebb a megvalósításához még akkor is, ha a beruházás pénzügyi fedezetéről szóló kormányhatározat még várat magára.
További lépések a Duna-híd megvalósításához
Április 5-től a tényleges megvalósítást két fontos lépés előzi meg. Egyfelől eredményes közbeszerzési eljárást kell lefolytatni a kivitelező cég kiválasztására, másfelől már ezt megelőzően kormányhatározatnak kell születnie a híd és a kapcsolódó létesítmények, elsősorban a felvezető utak költségfedezetének központi költségvetésből történő biztosításáról.
Előzmények
Amint arról korábban beszámoltunk, a szoros értelemben véve Foktő-Dunaszentgyörgy Duna-híd tervezését 2017 szeptemberében, két eredménytelennek nyilvánított pályázat után a KALOCSA HÍD 2017 Konzorciumot alkotó CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-TERV Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt., valamint az UTIBER Közúti Beruházó Kft., mint három konzorciumi tag együttesen 568 millió forint + Áfa összegért vállalta el.
2015 óta a Paks II. beruházás lakossági fórumain központi kérdéssé vált Duna-híd legfőbb célja nem változott: a Duna kalocsai oldalán élők könnyebben vállalhassanak munkát a Paksi Atomerőmű új 5. és 6. reaktorblokkjainak építésén, majd azok működtetésében. A híd révén közvetlen kapcsolat legyen az M6-os autópályával.
Először 2015-ben döntöttek a Duna-hídról
A Kormány 2015 júniusában hozott határozatot, hogy a dunaföldvári és a szekszárdi Duna-hidak között egy harmadik Paks-Kalocsa között épüljön meg. Ennek előkészítésére, a tervezői munkákra a központi költségvetésből 870 millió forintot különítettek el.
Az eredeti elképzelések szerint az új Duna-hidat és a hozzá kapcsolódó utakat 2021-22-ben, vagyis az akkori elképzelések szerint a Paks II. projekt építésének megkezdése után adták volna át a forgalomnak. Ám ez az időpont a híd tervezője kiválasztásának elhúzódása miatt már eleve tarthatatlan volt. Igaz, a jelenlegi állás szerint a Paks II. építésének kezdő időpontja sem prognosztizálható.
Ilyen előzmények mellett természetesen nehéz lenne bárkinek is ígéretet tenni arra, a hídon mikor gurulhat majd az avató hordó.
Menyi idő alatt épül a híd?
Az új Duna-hídon átvezetendő 512-es számú út Kalocsa-M6 autópálya közötti szakaszára kiírt tervezési tender szerint a híd „A” teherbírású mederhíd. A hídszerkezet becsült hossza 1060 méter, a támaszok száma 12, a teljes hossz 1133 méter. A legnagyobb hídnyílás 220 méter, a legkisebb hajózási szélesség 180 méter. Az út műszaki jellemzője, hogy 2X1 sávos, 11 kilométer új, 1,6 kilométer felújított része van, a forgalmi sávok szélessége 3,5 méter.
Információnk szerint a kivitelezés közbeszerzési eljárásán győztes ajánlattevőnek 26 hónap áll majd rendelkezésére, hogy megépítse az új Kalocsa-Paks Duna-hidat.