Érdekes, az egyik Kalocsa melletti községhez kötődő mellékszála van a Budapesten, a Margit hídnál szerdán este a Hableány sétahajóval történt katasztrófának. A kishajóval ütköző Viking Sigyn szállodahajó jelenleg őrizetben lévő kapitánya, a 64 éves Jurij C. odesszai lakos ugyanis többször megfordult az egyik Kalocsához közeli község határában lévő birtokon.
Míg a hajó a meszesi kikötőben várta a városnézésen résztvevő vendégeket, a birtok tulajdonosa vagy érte ment, vagy érte küldött valakit, és vendégül látta az ukrán kapitányt, akihez a baráti kapcsolatokon túl szakmai szálak fűzik Olyan eset is előfordult, ha a hajó csak rövid ideig tartózkodott a meszesi kikötőben, a kapitány látta vendégül a gazdaság tulajdonosát, ugyanis egykor mindketten ugyan annál a külföldi hajózási cégnél szolgáltak. A társalgás nyelve ilyenkor vagy a német, vagy az orosz volt - – tudtuk meg személyesen a volt hajóstiszttől, C. Jurij helyi ismerősétől, aki további részletekről is beszámolt az ismeretségükről, sőt a baleset körülményeivel kapcsolatban is voltak észrevételei.
„Jurij az UDP állami ukrán hajózási társaságnál kezdte karrierjét. Sok más hasonló, kelet-európai hajóstiszthez hasonlóan, különösen a nagy szocialista vállalatok felbomlásakor ő is német, osztrák, svájci és más nyugat-európai hajózási cégeknél keresett és kapott munkát. Ezek a hajóstisztek a mai napig megbecsült szakemberek, mert felvételük idején, a szállodahajók térhódításakor, ők rendelkeztek dunai licencvizsgával, a folyami hajózásban szerzett tapasztalattal.
Alkalmazásukat velem együtt az is célszerűvé tette, hogy több nyelven, természetesen németül, angolul és szinte valamennyi Duna-menti ország nyelvén beszélünk, vagy legalábbis az alapvető dolgokat illetően szót értünk. Szükség van erre, mert a legkülönbözőbb Duna menti országokból toborzott legénységgel csak így lehet érdemi a kommunikációt folytatni.
Egy lesifotósnak köszönhetően az egyik internetes portálon ismertem föl Jurijt, amint az esetet követő napon a Viking Sigyn kávézott. Akkor még nem gyanúsíthatták meg halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése bűncselekmény gyanúja miatt, és még nem vették őrizetbe.
Azóta ez megtörtént. Szerintem azért, hogy a hatóságok ezzel is demonstrálják: gyorsak és szakszerűek, helyi értékén kezelik ezt a döbbenetes, a halálos áldozatok számát tekintve példa nélküli ügyet. Ugyanakkor szerintem pillanatnyilag ezer öregasszony nem tudná megmondani, pontosan mi és hogyan történt, azért ki a felelős. Azt majd csak egy hosszan tartó, több szakértő bevonásával lefolytatott, letisztult eljárás végén lehet, ha egyáltalán lehet egyértelműen, mindenki számára megnyugtatóan kimondani. Természetesen megértem, hogy ezt az intézkedést meghozták, nehogy az eljárás elől elszökjön, bár ahogy én ismerem Jurijt, ennek a veszélye az ő esetében nem áll fenn, de nem is áll oda bűnbaknak” – mondta a birtokán tartózkodó forrásunk.
A volt hajóstiszt azzal folytatta: "Egy kicsit a konkrét esetről is beszélek, természetesen csak olyan mélységig, amit a felvételekről látok, a híradásokból hallok, és amit tudok a pesti Duna-szakaszról.
Pesten a Margit hídnál „hegymenetben”, azaz a folyásiránnyal szemben hajózni nem egyszerű dolog. Különösen akkor nem, ha este van, szakad az eső, emiatt is rosszak a látási viszonyok. Ám ami ettől is lényegesebb, a Margit sziget felső részén kettéágazó Duna a Margit híd lábánál egyesül újra. Itt ennek következtében, különösen olyan magas vízálláskor, mint most, hihetetlenül felgyorsul a víz sebessége. A hídpillérek miatt örvények is kialakulhatnak. A Duna normál vízállás mellett óránként 5-6 kilométeres sebességgel folyik, de az a mostani áradásnál, a Margit hídnál ennek a háromszorosát is eléri. A jól képzett búvárok nem véletlenül nem tudnak, mernek lemerülni, ugyanis ilyenkor a mélyben valóban közvetlen életveszélyben vannak.
Szerintem a szállodahajó kormányosa valamilyen eddig tisztázatlan okból nem vette észre a vele egy irányba tartó turistahajót, vagy a kis hajó bevágott a nagy hajó elé, azaz váratlanul besorolt annak útvonalába.
Azt mindenképpen vizsgálni fogják, hogy a nagy hajó betartotta-e az előzés szabályait, az előzés megkezdése előtt lefolytatta-e az ilyenkor kötelező rádiós kommunikációt a Hableánnyal, és ha igen, milyen választ kapott. Ez a kis hajó részéről három féle lehetett: előzhet jobbról, előzhet balról, illetve az előzés lehetőségét megtagadom. Bárhogy is volt, szerintem nem lett volna akkora a baj, ha a pillanatok alatt elsüllyedt Hableánynak nem olyan alacsony az oldalmagassága, vagy nagyobb merülésűre tervezik, gyártják.
Az történhetett ugyanis, hogy ahogy a nagy szállodahajó nekiütközött a Hableánynak, az mivel túl kicsi a merülése, azaz magasan van a súlypontja, továbbá alacsony az oldalmagassága, azonnal az oldalára borult.
Talán minden másképp történik, ha a kis hajónak mélyebb a merülése, tehát mélyebben van a súlypontja, mert ez esetben a nagy hajó legfeljebb egy kisebb billenés mellett arrébb tolja. Ehelyett azonnal az oldalára borult és az alacsony oldalmagassága miatt, mint egy lavór, gyorsan megtelt vízzel és 7, azaz hét másodperc alatt elsüllyedt!
Kérdezem, normális-e bármilyen hajó esetében? Ugyanis nem egy horgászcsónakról beszélünk, hanem egy kétszintes turistahajóról.
Ebből talán mindenki számára világos: nem kellett nagy ütközési energia ahhoz, hogy a Hableány szomorú sorsa ilyen gyorsan beteljesedjen. Hogy ebben mennyire játszott szerepet a felgyorsult vízfolyás, a rossz látási körülmények és az elsüllyedt hajó paraméterei, azt majd az arra hivatottak eldöntik.
Számomra furcsa, hogy kizárólag a Viking Sigyn kapitányát vették őrizetbe. Igaz, hogy a hajón történtekért ő felel, de valaki csak kormányozta azt a nagy hajót, és azt biztosra veszem, hogy az nem a kapitány volt. Ezért tartom Jurij őrizetbe vételt a rendőrség részéről egy a közvéleménynek, ráadásul a nemzetközi közvéleménynek szóló üzenetnek: látjátok, mi tesszük a dolgunkat!
Amennyiben a hajót sikerülne egyben kiemelni, - amit azért kétlek - biztosan látható válik, hogy azon nagy sérülés nincs. Inkább a Hableány kis merülése, ezáltal alacsony súlypontja és oldalmagassága, magas építése játszott szerepet abban, hogy esetleg már egy kisebb ütközésnél is az oldalára fordult, megtelt vízzel, és pillanatok alatt a hullámsírban volt.
Lehet, hogy ez büntetőjogi szempontból, a felelősség kérdésében nem mérvadó, de úgy gondolom, érdemes lesz mindezen a hajóépítőknek is elgondolkodni.
Amennyiben lehetőségem nyílik rá, Jurijt a börtönben is meglátogatom, és ha szüksége lesz valamire, ügyvédre, bármire, rám számíthat”– mondta az őrizetbe vett Viking Sigyn szállodahajó kapitányának régi kollégája, barátja.