Sikert aratott és nagy érdeklődést váltott ki a kalocsai Budamomil - Cargo Kft. ultrakönnyű, intelligens pótkocsija, amelynek elmúlt heti bemutatását több éves mérnöki tervező - ,kivitelezési és gyártókapacitási munka előzte meg. Az innováció jegyében megkezdett fejlesztésről, a mezőgazdaságban különösen jól hasznosítható pótkocsiról Sziráki Szilárddal, a kalocsai székhelyű Budamobil Cargo ügyvezető igazgatójával, egyik tulajdonosával 2024. január 26-án, pénteken az Agromash Expon a kiállítás helyszínén, a Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központ 8. pavilonjában, a pótkocsi iránt érdeklődők gyűrűjében beszélgettünk.
Sziráki Szilárd, aki a cég vezetése mellett egyben a Bács-Kiskun Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara társadalmi megbízatású ipari elnökhelyettese, elmondta:
„A pótkocsi fejlesztésének ötlete mintegy két és fél évvel ezelőtt fogalmazódott meg, ugyanis a nagyon széles skálán mozgó mezőgazdasági gépek között mindeddig nem volt olyan könnyű és intelligens pótkocsi, ami az e területen jelentkező igényeket teljes körűen kiszolgálta volna. Ezt felismerve kezdett cégünk mérnöki csapata a pótkocsi koncepciójának kidolgozásába, amelynek a műszaki tartalom mellett egyik alapgondolata az volt, hogy azt mi magyar mérnökök magyar alapanyagokból, magyar munkaerővel hozzuk létre. Ezzel is csökkentsük, lehetőleg zárjuk ki a külföldi beszállítóktól való esetleges kitettségünket.A fejlesztés nem minden előzmény nélküli, hiszen a Budamobil- Cargo Kft. több mint 55 éves tapasztalattal rendelkezik a járműfelépítmények, pótkocsik és speciális járműszerkezetek gyártása területén. Közel húsz éve az agrárszektor területén is elkezdtük a mezőgazdasági gépek, felépítmények gyártását. Megrendelőink visszajelzéseit folyamatosan elemezve, valamint a jelenlegi gazdasági mutatókat is figyelembe véve, több éves kutatás-fejlesztési és innovációs munka révén fejlesztettük ki, úgy vélem, a jövő egyszerre ultrakönnyű és intelligens pótkocsiját.
Mitől ultrakönnyű ?
Az ultrakönnyű szó azt jelzi, hogy pótkocsink a forgalomban lévő társai súlyánál mintegy 30-35 százalékkal könnyebb. Ezáltaljelentősen környezet - és energiakímélőbb. Természetesen mindenben megfelel a mai igények szerinti kényelmi és balesetvédelmi elvárásoknak. Mindezt olyan hibrid anyagpárosításokkal sikerült elérni, melyek nem növelik jelentős mértékben a gyártási költséget. Így a termék sorozatgyártásra alkalmas és - az itt is tapasztalt nagy érdeklődésnek köszönhetőn is - érezhetően piacképes. A tömegcsökkentést innovatív anyagok felhasználásával, például kompozitok (üvegpaplan, poliészter gyanta), alumínium, növelt szilárdságú acélok, habosított anyagok, az úgynevezett GRP technológiával gyártott anyagok széleskörű használatával sikerült elérnünk. Mindennek következtében az átlagos üzemanyag-fajlagos CO2-kibocsátása gázolaj esetében mintegy 2,63 kg/l. A feltételezett éves 8.640 T mozgatását 2.400 kilométerrel kevesebb út megtételével tudjuk teljesíteni. Így évente 350 kilogrammal (!) kevesebb CO2 kerül a légkörbe. Az üzemanyag megtakarításnál a szakmai mutató, az ACEA szerinti 1lit. /1T/100 kilométer fogyasztás esetén, napi 100 kilométer megtételével, évente 2.400 kilométer megtételére elegendő üzemanyag megtakarítás érhető el, egy pótkocsira vetítve. Ez a jelenlegi átlagárakon számolva 260.000 Ft megtakarítást jelent évente. A kopó alkatrészek közül például a gumiabroncsok élettartamának 10 százalékos növekedése is figyelemre érdemes.
Már tudjuk, hogy mitől ultrakönnyű, de azt még nem, hogy mitől intelligens?
„Intelligens, mert olyan egyedi automatizált biztonsági és felhasználóbarát megoldásokkal láttuk el, amelyek új dimenzióba emelik a terméket. A pótkocsi a moduláris építési módnak köszönhetően nem csak a mezőgazdaság, hanem más felhasználási terültek igényeire is szabható. A kényelmi és balesetvédelmi követelmények kielégítésére a teljes billentési folyamat a veszélyes munkaterületen kívülről, fülkéből is vezérelhető. Egyetlen utasítás kiadása elegendő a billentési folyamat indítására: billentési irány kiválasztása; megfelelő oldal nyitása; billentési folyamat indítása; automatikus garatnyitás. Álláspontom szerint a mi pótkocsink ráadásul mindezt precízebben teszi, mint számos másik versenytársa.”
Mikor kezdődhet a nagyobb darabszámban történő gyártás?
Amint már mondtam, büszkék vagyunk arra, hogy ez a pótkocsi 100 százalékban magyar tervezésű, magyar kivitelezésben, magyar anyagok felhasználásával készül, tehát nincs semmi akadálya annak, hogy a következő hetekben – a tapasztalt nagy érdeklődésre figyelemmel - megkezdjük a nagyobb darabszámban történő gyártást. Már csak azért is, mert már itt, az Expo területén konkrét üzletkötések körvonalazódnak. Örömmel tölt el, hogy ismét reményteli időszak elé néz cégünk egyébiránt nagy múltú járműgyártása.