Kitettek magukért a versenyzők, ami az őrültséget illeti, a szervezők viszont nagyon komolyan gondolták, hogy a három éve szárba szökkent rendezvényt folyamatos építkezéssel a nyár egyik messze földön híres, várva várt fesztiváljává fejlesztik. Idén először kétnapos volt a hartaiak Duna-parti észvesztése. A versenyt szombaton tartották, de a legőrültebb hajó legénysége már pénteken biztosította elismerő címét, amihez egy kisebb, szerencsés kimenetelű, de tetemes anyagi kárral járó baleset is hozzásegítette az előfutam során borulás miatt a versenyt föladni kényszerülő csapatot.
A pénteki napra a korábban önálló rendezvényként megtartott hartai vállalkozók és egyesületek ünnepének hagyományos programsorát integrálva bővítették kétnapossá a szervezők az első három alkalommal is nagy sikerrel, de mindössze egy napon megtartott Őrült Hajók Versenyét. Az első napi programokról és az ahhoz kapcsolódó főzőversenyről már külön cikkben beszámoltunk. Most a szombati főnap eseményeit tekintjük át.
A programok a korábbi években jól bevált tematikát követték – a színpadon koncertek, a vízen észveszejtő őrült hajó verseny, a parton hajózástörténeti kiállítás, vásározók és kifőzdék, hartai festett bútorral, sültkolbásszal és rétessel, a gyerekeknek a forgalmas, zajos helyszínektől jól elkülönített „játszóbirodalom”, kézműves sarokkal, ugrálóvárral, lovagoltatással, arcfestéssel.
A nagy, közösségi rendezvényekhez méltóan az Őrült Hajók Versenye is országosan ismert sztárokkal erősítette a kínálatot.
Igaz, Takács Vilkó délutánra hirdetett, „egy szál gitáros” előadása közlekedéstechnikai okokból órákat késett, az mégsem okozott programtorlódást, ugyanis a Los Hartaos Banditos együttes este fél hétre tervezett koncertjét két nappal a rendezvény előtt betegség miatt kénytelenek voltak lemondani a zenészek.
A fő műsoridőben, este nyolc órától Péterfy Bori és zenekara, a Love Band szórakoztatta a közönséget, akiket a tőle megszokott módon szépen le is guggoltatott. A dívának egy emberként engedelmeskedett a közönség, hiszen ki a fene akarna egy évig rossz szexet?! Ez volt ugyanis a tét…
Péterfy Bori az ismert szerzemények mellett néhány vadonatúj nótával is kedveskedett a nézőteret megtöltő publikumnak.
Este tíztől a Szupernem zenélt, akik gyors, ugrálós, punkos nótáikkal tovább srófolták a hangulatot. Ebben a videóban arról énekelnek, hogy „van valaki a szekrényben”:
Az eddig minden évben gondok nélkül megtartott gigatábortűz-gyújtás ezúttal – a szervezők bölcs belátása, önmérséklete és felelős döntése nyomán az erős szél miatt elmaradt.
IV. Őrült Hajók Versenye, Harta, 2017.
A verseny menete a következőképpen alakult:
Az ebéd utáni előfutamok során a hajókat őrültség szerint pontozta a háromtagú, dr. Füzesi Viktor bv. ezredes, az Állampusztai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet parancsnoka, Halasi László, a hajókat a verseny előtt meg is szentelő evangélikus lelkész, valamint Kovács Sándor, természetvédelmi felügyelő, vagy ahogyan itt mindenki ismeri,„a madarász” alkotta zsűri. A bírák elsősorban az ötletességet, látványosságot, a hozzá kapcsolódó show-t, vagyis az őrültséget vették figyelembe, ugyanakkor gátat kellett szabni az észvesztésnek, legalább annyira, hogy a hajó ne süllyedjen el, ne boruljon föl, és célba érjen.
Ez, bizony, nem minden csapatnak sikerült.
A döntőbe a pontszámok alapján az öt legtöbb pontot elért hajó juthatott, a tervek szerint ők egy egyszerre indított, ötcsapatos flúgos futammal döntöttek volna a végső sorrendről, a célba érkezés figyelembe vételével.
Azonban az ötödik helyen holtverseny alakult ki, így hatan jutottak tovább a döntőbe, ezért a rendezőség úgy döntött, hogy inkább két háromcsapatos mezőnyben versengjenek, és a döntőben futott időeredmény szerint alakuljon ki a végső sorrend.
Mindkét döntő futamot videóra vettük.
Az őrültség és gyorsaság egyesített szempontrendszere szerint, a döntőben futott időeredmények alapján rangsorolva állhattak dobogóra a csapatok.
ELSŐ HELYEZETT LETT A „RENDŐRSEGG” HAJÓ ALAKULATA, MÁSODIK HELYEN VÉGZETT A FICZEK-ÁRIZS CORPORATION, HARMADIK HELYEZÉST PEDIG A BV. TRAVEL LEGÉNYSÉGE, A HELYI BÖRTÖNŐRÖKBŐL VERBUVÁLÓDOTT CSAPATA VÍVTA KI.
Utóbbi csapat azonban még a verseny lezárása után is érdemeket szerzett magának, ezúttal őrültségi szempontból. Az éjszaka folyamán ugyanis mintegy 30 cm-t emelkedett a Duna vízszintje, így elkötötte a nem megfelelően rögzített hajójukat, és vitte a víz egészen Ordasig. Onnan hozták vissza a vízirendőrök, akik ezúttal – nyilván az elmeállapot, és remélhetőleg nem a fegyveres testületi kollegialitás figyelembevételével – eltekintettek a szabálytalan parkírozásért járó bírságolástól.
A verseny eredményhirdetésén mégsem három, hanem öt díj került kiosztásra.
A három őrültgyors döntőgyőztes mellett az előfutamok időeredményei alapján díjat kapott a leggyorsabb hajó is, valamint egy különdíjat is kiosztottak, őrültségi vigaszdíjként – ám ez utóbbi trófeát már pénteken bebiztosította magának a legtöbbet fotózott vízi alkalmatlanság legénysége.
A LEGGYORSABB HAJÓNAK JÁRÓ DÍJAT SZALKSZENTMÁRTONRÓL ÉRKEZETT „SZEXMACHINE” HAJÓ KÜLÖNÍTMÉNYE NYERTE EL.
A versenyszabályzat logikája szerint ők éppenséggel a döntőbe is bejuthattak volna, és ott a mezőnyt újra maguk mögé utasítva meg is nyerhették volna a fődíjat is, ám a hatékonyság ritkán jár együtt az őrültséggel. Ez pedig itt a továbbjutás első számú záloga volt.
E versenyen a fájdalomdíjért is komoly, talán épp a legnemesebb versengés folyik – ezért a trófeáért azok a csapatok indulnak eséllyel, akik őrültségük alapján méltán küzdhettek volna a dobogós helyezésekért, azonban valamely oknál fogva – többnyire épp túlzott őrültségük, borulás, elsüllyedés, hajószétesés, ad absurdum hajóelázás miatt – a versenyt föladni kényszerülnek.
PÉLDÁUL SZÉP REMÉNYEKKEL INDULHATOTT VOLNA A FÁJDALOMDÍJÉRT AZ A KARTONPAPÍRBÓL KÉSZÜLT HAJÓ, AMELY ÁTÁZOTT ÉS SZÉTMÁLLOTT. ÁM EZT AZ ESÉLYT NEM MINDENNAPI TELJESÍTMÉNYÉVEL MÁR A PÉNTEKI PÁLYAEDZÉS ELŐTTI VÍZRE SZÁLLÁS PILLANATÁBAN KICSAVARTA A KEZÜKBŐL A HALASI BT. „BUGYIVADÁSZOK” NÉVRE KERESZTELT CSAPATA.
Ők egyébként alighanem a legeszementebb dizájnnal készültek, mint a korábbi versenyekre is mindig, és a hajó körül fotózgató, szelfizgető nézelődők száma alapján könnyedén megítélhetően a közönség kedvencei is voltak. Idén teljesen hasznavehetetlen, de nagyon látványos tangavitorlával bővítették már korábban is totál őrült, minden évben továbbfejlesztett hajójukat, amely voltaképpen egy kiszuperált Trabant.
A VIGASZDÍJAT AZONBAN MÁR A VÍZRE SZÁLLÁSUKKAL ELVITTÉK, MOST UGYANIS NEM CSAK A TRABANTJUK ÚSZOTT, HANEM KÉT TOVÁBBI KOCSIJUK IS VÍZRE, PONTOSABBAN VÍZ ALÁ SZÁLLT.
A csapatkapitány beszámolója szerint a hajót vontató járművet vontatókötéllel egy furgon mögé kötve próbálták biztosítani a vízre szállást, mert a mintegy 400 kilós utánfutót túl nehéznek vélték a kocsihoz képest a meredek rámpán. Azonban a platós kocsi kézifékének rögzítője kiugrott a helyéről – más elbeszélések szerint nem húzták be a kéziféket. Így az hátragurult, és ahelyett, hogy biztosította volna a vízre szállást, az utánfutót vontató kocsi orrát is összetörve, a vontatmánnyal és a hajóval együtt betolta azt a Dunába, majd maga is utána gurult. Mindkét járművet traktorral tudták csak kihúzni a vízből.
Az anyagi kár tetemes, közel félmilliósra becsülte a hajó kapitánya, ám a vele járó dicsőség fölbecsülhetetlen.
A siker nem vetette vissza a csapat versengési kedvét, jövőre folytatják a küzdelmet, bár a bugyivitorlás Trabant után nem tudjuk, hogy az őrültséget hova tudják még fokozni.
Értesüléseink szerint a szervezők is még jobban rámennek az őrültségre, és előtérbe helyezik a közönség szórakoztatását, azzal, hogy rövidebb, de esetleg ügyességi elemekkel, akadályokkal kialakított versenypályát kijelölve látványosabb futamokat tárnak a nézők elé. Jelenleg ugyanis a több száz méter hosszú pályának csak az utolsó szakaszán követhetik jól a versenyküzdelmeket.
Tehát egy még látványosabb versenyen, még színesebb programokon, még nagyobb őrülettel
„JÖVŐRE, VELETEK, UGYANITT!”