A naptár szerint már ideje volna a gépjárművek télre történő felkészítésének, a téli gumi felszerelésének, de az október végén, november közepén szokatlanul meleg idő legalább két- három hetes fáziskésést okoz. Azt tapasztaljuk, hogy a melegebb időjárás okozta csalóka érzés esetenként még azokat a tapasztalt autósokat is megtéveszti, akik a tél közeledtével akár a napi nagy távolságok megtétele, vagy a hegyes-dombos vidékeken való közlekedés miatt erre a kérdésre hagyományosan nagy hangsúlyt fektetnek - mondta Szabó Tamás, a kalocsai Svebo Gumiszerviz társtulajdonosa és vezetője, akit a cég telephelyén november 14-én tett látogatásunk alkalmával arról kérdeztünk: valójában mikor kell, érdemes a téli gumikat felrakni?
A szakember elmondta: Általános szabály: amint beköszönt az ősz, és a hőmérséklet hét fok alá süllyed, már érdemes téli abroncsokra váltani. Az idei év több vonatkozásban is furcsa, az aszfaltolvasztó forró nyarat eddig meleg ősz követi, és ha hinni lehet az időjósoknak, alapjában véve melegebb, de azért a hőmérsékletet, csapadékot tekintve szélsőséges telünk lesz. Mindez azt eredményezi, hogy míg a korábbi években ilyenkor már nagyüzemi méreteket öltött nálunk és a társ cégeknél a szezonális téli gumi csere, ez az időpont most kitolódott, az ilyenkor szokásos nagy roham még egy kicsit várat magára. Hogy bekövetkezik, ahhoz nem fér kétség, ezért a rutinosabb ügyfeleink már vagy téli gumira váltottak, vagy időpontjuk van a cserére.
Ahogy egyre inkább haladunk a télbe, nincs mire várnunk, a novemberi fagyos, ködös reggeleken már nem érdemes téli gumi nélkül útnak indulni."Miért fontos a téli gumi? Az idősebb korosztály némelyik tagja még mindig azzal példálózik, hogy régen egyetlen diagonál gumiszettel autózta végig az egész évet.
Nem a megbántás szándékával, de azért tényszerűen leszögezhetjük, hogy az innováció, a technológiai fejlődés már régen túlhaladta ezt a Trabantok, Wartburgok, Ladák, tehát a kisteljesítményű autók korszakát idéző narratívát. Mondjuk ki: felelőtlenül gondolkodik, aki még mindig ebben hisz. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy nem a hónapnak, hanem az időjárásnak megfelelően megválasztott autógumival már nagyon sokat lehet tenni a biztonságos közlekedésért. A téli gumi mind az anyagösszetételét, mind a felületi kialakítását illetően eltérő jellemzőkkel bír, mint a nyári változat. A magasabb szilika tartalom gondoskodik arról, hogy a gumi ne váljon merevvé a hidegben és biztosítani tudja a megfelelő úttartást. Az optimális teljesítmény azonban nem csak a választott autógumi márkáján múlik, hanem azon is, milyen profilmélységgel rendelkezik a felszerelt gumi. Márkákat most nem rangsorolva, azt azért a tapasztalat mondatja velem, hogy a bevett, neves gumimárkák szilika tartalma jóval nagyobb, mint a sok tekintetben kifogásolt, zömmel keletről érkező, rövidebb élettartamú, olcsóbb gumiké. Az árban megmutatkozó különbség nem biztos, hogy nem térül meg a biztonságot és a használat idejét tekintve. A téli verzió esetében már a kritikus 3 - 4 milliméter felé közeledve célszerű lecserélni a korábban használt szettet, ez ugyanis már nem teszi lehetővé a biztonságos közlekedést. Nem csak a féktávolság nőhet meg jelentősen, de a menetstabilitás, az autó kanyarban történő viselkedése is kárát láthatja, ha a gumik kopottak. Talán megtévesztő lehet, hogy a magyar utakon pár éve tartósan nem jellemző a hó, a latyak, a felsózott utak, de azért előfordul. Amennyiben átlépjük az országhatárt - elég Ausztriára gondolnunk – ott a hegyvidéken szinte törvényszerűen találkozunk ilyen útviszonyokkal, ráadásul az osztrák szabályozás szigorúbb a magyarnál, a hóláncot is megkövetelhetik.
Mi a véleménye az úgynevezett négy évszakos gumikról? Nagyon sok új autót forgalmazó cég ezzel hirdeti az adott márkát.
Személyes véleményem, hogy a négy évszakos gumit egyértelműen nem lehet sem ellenezni, sem javasolni. Aki kisebb teljesítményű autóval közlekedik, rendszerint rövidebb távokon, mondjuk valamelyik községből a legnagyobb télben is bejön Kalocsára bevásárolni, annak ez a megoldás – hangsúlyozom szerintem – elfogadható. Mihelyt nagyobb teljesítményű járműről beszélünk, és annak vezetője nagyobb távolságokat tesz meg, annak bizony érdemes az évszaknak megfelelően téli, illetve nyári gumit használni. Arra is szeretném felhívni a figyelmet, hogy aki kisebb teljesítményű autóról vált egy lényegesen nagyobb teljesítményű kocsira, az azért ne csodálkozzon azon, ha a gumi, legyen az bármilyen márkás is, kevesebbet bír majd, mint az előző autóján. A fizika törvényeit itt sem lehet meghazudtolni, tehát egy váltáskor jó, ha a plusz költségek között ezzel is számol a jármű tulajdonosa.
Általánosságban azt tudom mondani, ne várjuk meg, hogy az autógumi az előírásban megfogalmazott értékig elkopjon. Az erőteljesebb kopás a teljesítményre is hatással van, hiszen a futófelületen található kapaszkodást segítő lamellák és a vízelvezetési árkok amortizálódása a nedves utakon könnyen tapadásvesztést eredményezhet. Sajnos erre tavaly télen is több nem kívánt példát láttunk. Vigyázzunk magunkra, vigyázzunk egymásra, mindenkit hazavárnak!"