A Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársaiból alakult kutatócsoport technikai eszközök, keresőkutya alkalmazásával vizsgálja át a Duna Budapest alatti szakaszát, hogy a május 29-én, a Margit-híd pesti oldali lábánál elsüllyedt Hableány nevű sétahajó eddig fel nem lelt utolsó dél-koreai halálos áldozatára bukkanjanak. Az akciócsoport az elmúlt héten a Kalocsai Rendőrkapitányság illetékességi területéhez tartozó Duna-szakaszt teljes terjedelmében, hosszában és szélességében is átkutatta. A nagy létszámú csoport rendőrségi járművei vasárnap a meszesi strand homokos fövényén parkoltak. A szakemberek azóta már a Bajai Rendőrkapitányság illetékességi területén folytatják a kutatómunkát.
Mint megtudtuk, a csoport modern technikai eszközökkel, keresőkutyával monitorozza a Dunát, munkájukat szükség szerint búvárok segítik, de a folyam korábban hetekig tartó megfigyelését már nem tartják indokoltnak.
A kutatócsoport vasárnap még a Kalocsai Rendőrkapitányság, ma már a Bajai Rendőrkapitányság illetékességi területén végzi a munkát, amelyet a dél-koreai nagykövetség munkatársa kísér figyelemmel. A Duna jelenlegi vízállása kedvez a kutatómunkának, amely értelemszűrűen a folyam magyarországi szakaszának végéig tart.
Mint emlékezetes, a Hableány egyik áldozatát Hartánál fedezték fel, a helybéliek elmondásából tudjuk, hogy ott a Duna kanyarodása miatt viszonylag gyakori, hogy a víz sajátos áramlási viszonyai miatt vízbefúltat emelnek partra.
Portálunknak a Viking Sigyn kapitányának egyik volt, Kalocsa mellett élő kapitánytársa is nyilatkozott, és érdekes adalékkal szolgált a helyzet megítéléséhez.
A területünkön végzett kutatás alkalmat adott arra, hogy a Hableány tragédiájával kapcsolatos eseményeket egy csokorba szedjük.
2019. május 29-én este felborult és másodpercek alatt elsüllyedt a Hableány nevű sétahajó a Margit-hídnál, miután nekiütközött a Viking Sigyn nevű szállodahajó.
A sétahajón 33 dél-koreai és a 2 fős magyar személyzet tartózkodott. Hét túlélőt találtak. A tragédia másnapján 7 holttestet emeltek ki a vízből, további 21 ember sorsáról akkor még semmit nem lehetett tudni.
A mentőakciót tíz percen belül megkezdték, de ebben a Viking Sigyn személyzete nem vett részt. A rossz látási viszonyok, a magas vízállás miatt a túlélők kimentése nem volt egyszerű feladat.
A Dunába 9 méter mélyre süllyedt roncsot az erős sodrás miatt a búvárok napokig nem tudták megközelíteni, erre a Dél-Koreából és Ausztriából érkezett búvárok sem voltak képesek.
A Hableánynak ütköző szállodahajó kapitányát, az ukrán Jurij C-t halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetésének gyanújával letartóztatták. Óvadékért szabadlábra helyezték, de tegnap egy újabb gyanúsítás okán ismét őrizetve vették. A Kúria döntése alapján eddigi szabadlábon hagyása is törvénysértő volt, így erre már nem kerülhet sor.
Több nappal a tragédia után búvárok hoztak felszínre holttesteket a hajóroncsból, illetve a Duna különböző szakaszain találtak áldozatokat.
KÖZTÜK A KALOCSAI JÁRÁS TERÜLETÉN, A BUDAPESTTŐL 100 KILOMÉTERRE LÉVŐ HARTÁN, A GABONAKIKÖTŐBEN.
Június 11-én kezdték meg a roncs kiemelését, amelyben további áldozatokat találtak.
Két hónappal a katasztrófa után egy halálos áldozat holtteste még mindig nem került elő, de a kormány ígérete szerint a keresést mindaddig folytatják, amíg az eredményes nem lesz.
Eközben egyes szakemberek szerint könnyen lehet, hogy a még fel nem lelt holttest már nincs a magyar Duna-szakaszon, azt a levonuló árhullám az ország folyami határán túlra sodorhatta. Az idő múlásával egyre csökken a valószínűsége annak, ha találnak is holttestet, vagy annak maradványait, az azonosítható állapotban lesz-e.
Ma hírek szerint, ahogy a KALOhírek is megírta, a dél-koreai mentőalakulat nem folytatja tovább a keresést.