Páratlan adottságokkal rendelkezik a három település, Foktő, Uszód, kisebb részben, legfeljebb 5 százalékban Kalocsa tulajdonában lévő volt szovjet repülőtér. Ám mindeddig, talán éppen kivételes adottságai, mérete és a tulajdonosok száma miatt, nehéz volt rá komoly befektetőt találni. Az új fejlemények tükrében ez inkább csak haszonnal járhat.
Ahogy a Paks II beruházás és a hozzá kötődő Duna-híd építésénél megtörténnek az első kapavágások, a volt szovjet repülőtér 250 hektárnyi területe, az azt keresztülszelő, 3,2 kilométer hosszú felszállópálya iránt megnő majd az érdeklődés, de az ingatlan értéke is – vélekedik a terület két legnagyobb tulajdonosa képviselője, a foktői és az uszódi polgármester.
Forrás: Zsiga Ferenc
Holott
EDDIG SEM GOMBOKÉRT KÍNÁLTÁK, HEKTÁRONKÉNT hatMILLIÓ FORINTOT KÉRTEK A VOLT SZOVJET REPÜLŐTÉRÉRT. EZ ÖSSZESEN 15 MILLIÁRD FORINT. EKKORA ÖSSZEGET, MÉG RÉSZLETEKBEN IS, CSAK KOMOLY ANYAGI HÁTTÉRREL RENDELKEZŐ MEGAVÁLLALKOZÁSOK KÉPESEK MEGFIZETNI.
Mostanában nagy a csend a Foktő, Uszód, Kalocsa tulajdonában lévő repülőtér körül. Az utóbbi években érdeklődő török, amerikai, tavaly magyar befektető csoportok, befektetők elmaradoztak. Mintha valaki szólt volna nekik, bocs, de ezen a pályán a magasabb osztályban lévők játszanak. Ebbe csak úgy érdemes belevágni, ha abban egyetért a három önkormányzat.
AHOGY AZ EGYIK TELEPÜLÉS ELAD A TERÜLETBŐL, NEM SZÓLVA A LESZÁLLÓ PÁLYÁRÓL, MÁRIS CSÖKKEN A KOMPLEX HASZNOSÍTÁS ESÉLYE, EZZEL EGYÜTT A TERÜLET ÁRA.
Mindeközben a polgári és hobbi repülési célú hasznosítás színt visz a repülőtér életébe, bár január 23-i látogatásunk alkalmával a szinte összeszámlálhatatlanul sok kisrepülőgépet földhöz szegezte a szárnyaikra rakodó hó, vagy a tulajdonosok csak a tavaszra várnak.
Amikor Bakai Károlyt a volt magyar honvédségi ingatlanokkal együtt legnagyobb részben tulajdonos önkormányzat részéről kérdeztük, a foktői polgármester a tőle megszokott nyíltsággal válaszolt. Mint mondta, legyenek azok törökök, amerikaiak, vagy magyarok, a három polgármester, rajtam kívül Bedi Gyula és dr. Bálint József egyszer, esetleg kétszer tárgyalt. Ám harmadszorra már senki nem jött vissza.
Legutóbb egy magyar befektető a repülőtérre egy hatalmas napelem parkot ”álmodott”, de vélhetően a banki hitelből tervezett beruházásra a pénzintézet nemet mondott. Azok a hírek, amelyek ezzel kapcsolatban napvilágot láttak, elhamarkodottak voltak, hiszen egy érdeklődés még nem jelenti, hogy abból üzlet lesz, vagy akárcsak a mondott cél valósul meg. Ám továbbra is türelmesen várunk – nyilatkozta a foktői polgármester.
Forrás: Zsiga Ferenc
A régi szovjet repülőtér területét, a leszállópályát tekintve legnagyobb ingatlanrésszel rendelkező Uszód polgármestere annyiban egészítette ki az elhangzottakat, hogy ő a hasznosítást tekintve jobban bízik a Duna-híd, mint a Paks II beruházás árfelhajtó, érdeklődéspezsdítő hatásában.
Korábban a Paks II kapcsán már éltek azzal a javaslattal, hogy a beruházáshoz való közelsége miatt a repülőtér kapja vissza eredeti funkcióját. Akkor az az informális válasz érkezett, hogy a Pécs melletti Polgárdi repülőtér jobban megfelel a célnak.
Az uszódi polgármester szerint ennek fényében a Kalocsa-Paks Duna-híd nagyobbat nyom a latba. A híd megépülése után, a Paks II-től pár kilométerre egy olyan páratlan méretű, ipari és raktározási célokra egyaránt használható terület vár bérlőre, gazdára, amit keresve sem találni a közelben, és távolabb.
Bedi Gyula annak a véleményének adott hangot, hogy most, a híd tervezésének utolsó stádiumában a türelmes várakozásnak van az ideje. Ha a híd pillérei már állnak, a két legnagyobb területtel rendelkező foktői és uszódi, valamint az egész terület 3-5 százalékát birtokló kalocsai önkormányzathoz előbb -utóbb megérkezhet majd a komoly érdeklődő a legjobb bérbevételi, vagy vételi szándékkal.