A múlt heti testületi ülésen a kalocsai önkormányzat úgy határozott, hogy egy bérleti konstrukció keretében, a MÁV-val együttműködve megnyitja a turisztikai nyilvánosság előtt a híres kalocsai vasútállomás pingált váróit. Az eredeti bútorokat egyelőre keresik. Egy vállalkozó városi kisvonatot indítana, amely a környező települések turisztikai látványosságait, programjait is közelebb hozhatja.
A Hegyeshalmi vasúti határátkelő volt állomásfőnöke, a Deutsche Bahn megbízásából a Foktői olajüzem olaj- és olajosmag-szállításainak lebonyolítása végett a kalocsai szárnyvonalat üzemeltető vasúti szakember, meglátva az állomás értékeit kezdeményezte, hogy a szállítmányozó cég és a város közösen keressen megállapodási lehetőséget a MÁV-val az állomás látogathatóvá tétele érdekében.
Ez találkozott a városvezetés szándékaival, és a MÁV-nál is értő fülekre lelt a kezdeményezés, így 5000 forintos bérleti díj és 15000 forint kezelési költség-hozzájárulás ellenében a város megnyithatja az objektumot.
A MÁV vállalta, hogy az őrzés–védés kialakult rendszerét az új igényeknek megfelelően megváltoztatja, saját költségükön rendbe tették a mellékhelyiségeket és ahol szükséges volt, megjavíttatták a tetőt is. Emellett ígéretet tettek, hogy megpróbálják föllelni az innen elszállított eredeti bútorokat. Mivel egyelőre nincs nyomuk, addig is az önkormányzati üdülőben található, Hartán pingált bútorokat szállítják át leltár alapján, mivel ezek stílusban igen hasonlóak az eredetiekhez. A MÁV vállalta azt is, hogy kapcsolódó programelemként egy vasúttörténeti kiállítást is berendez, de a falak eltakarása, illetve a falfelületek felhasználása nélkül.
Az önkormányzat vállalta a vasútállomás környékének rendben tartását, amely feladat a Parkgondozóra vár majd. A megállapodást július elsejei hatállyal hoznák tető alá – derült ki a polgármesteri fölvezetésből.
Meddig nyírjuk a füvet?
Dr. Angeli Gabriella a vasútállomás épülete melletti környezetet karbantartására irányuló megállapodás részleteit firtatta, amire a polgármester még egyszer hangsúlyozta, hogy nem az állomás teljes területéről van szó, hiszen az aktív teherforgalmat lebonyolító üzemterület, hanem csak a csatlakozó közterületekről, ami egyébként is a város feladata volna, valamint az állomásépülethez közvetlenül kapcsolódó területrészekről.
Török Ferenc mégis csatlakozott Angeli Gabriella fölvetéséhez, mert a szerződés szövegének pontatlansága szerinte is vitás helyzetet teremthet később.
Török arra a kockázatra figyelmeztetett, mivel járhat, hogy ha nincs pontosan megfogalmazva a feladat, „márpedig elég felületesen van benne. Ez alapján a vasútállomás környékét a mi feladatunk karban tartani, nincs leírva, hogy a faltól számított három, vagy öt méteren belül vagy ez és ez a terület” – érvelt a képviselő, majd javasolta, hogy térképmelléklettel egyértelműsítsék a város gondozása alá tartozó területrészt.
Szerintem a Viktoréknak nem kerülne sokba rajzolni egy rajzot (…) Ami ezen kívül van, azt szívesen megcsinálja a Parkgondozó, csak kiszámlázza a MÁV-nak, mint ahogy ez történt is, bocsánat– fogalmazott Török, majd arra is emlékeztetett, hogy többször volt arra is példa, hogy a rendezetlenség miatti jegyzői felszólítás után a Parkgondozó Kft.-vel tetették rendbe a vasútállomás környékét.
„Rég már a mese, mi róla jár…”
Az ötlet nem újkeletű. Már a Kalocsa Szíve program tervezése során is szóba került az állomás fölélesztése, de nem jártak sikerrel – derült ki Török Ferenc további mondandójából.
A képviselő fölidézte, hogy már az ő polgármesteri tevékenysége idején is folytak tárgyalások a MÁV-val erről a kérdésről, amelyek 2014-ben a MÁV hibájából szakadtak meg, az állandó személyi változások miatt. A volt polgármester jelezte, hogy az irattárban bizonyára föllelhetőek ezek a levelezések.
Török elmondta, hogy a Sopron-Ébenfurt vasút szakembere vele is tárgyalt, aki személyesen is megjelent Kalocsán. Három éven keresztül próbálták ezt a megállapodást nyélbe ütni, hiszen a Kalocsa Szíve Programhoz szükség lett volna e látványosságra, amelynek megnyitását az utazás irodák is sürgették. Bár ők ingyen szerették volna megszerezni a lehetőséget, de
ÖRÖMÉT FEJEZTE KI, HOGY A JELENLEGI VEZETÉS, HA BÉRLETI DÍJ ELLENÉBEN IS, DE SIKERRE VITTE EZT A KORÁBBAN ÁLTALUK IS SZORGALMAZOTT ÜGYET.
Miénk a ráfizetés?
Török Ferenc ugyanakkor úgy vélte, hogy a szerződésben túl sok mindent vállal Kalocsa, így az alacsony bérleti díj megtévesztő lehet. A bérlő, a bérbe adó azt is kikötötte, hogy ha más által oda hozott szemetet, tehát ha oda valaki illegálisan letesz szemetet, akkor azt a szerződés alapján mi vagyunk kötelesek elszállítani és elhelyezni, ha pedig az épületbe bármilyen kár keletkezik, azért szintén mi vagyunk kötelesek helytállni – sorolta a képviselő.
Én végigolvastam ezt a szerződést és nagyon-nagyon durván sok mindent vállalunk. A MÁV a látszólag 5000 plusz 15000 forintért azért elég sok mindent ránk bíz! De a lényeg az, hogy kezdődjön el valami. Hol a haszon?
Török Ferenc leglényegesebb kérdését eztán tette föl:
Viszünk-e oda ezek szerint turistákat, akik belépőjegyet fognak váltani? Azért teszem fel a kérdést, mert Nonprofitnak írjuk, és ha mi azt ott elkezdjük értékesíteni, akkor az én olvasatomban e szerződés alapján másnap szerződést bonthat a MÁV. A polgármester válaszából kiderült: belépődíjat nem szedhet a város, viszont az utazási irodák szedhetnek.
Az egy más dolog, hogy mi hogy állapodtunk meg, melyik utazási irodával, hogy ő érvényesíti majd a belépődíját kvázi. Tehát ott ő nem szedhet díjat, de a programot értékesítheti, tehát ezt megteheti, de mi nem szedhetünk díjat. Ezután a polgármester kifejtette, hogy az utazási irodákkal kötendő megállapodásban kell majd szabályozniuk az ellentételezés módját. Azt is elképzelhetőnek tartotta, hogy az utazási irodák átvállalják majd, kvázi, a bérlemény költségét, de jelezte, hogy erről nincs végleges elképzelés, ez további tárgyalásokat igényel.
Jön a Zsuzsivonat!
A továbbiakban a polgármester beszámolt arról is, hogy információi szerint
AZ EGYIK VÁLLALKOZÓ VALÓSZÍNŰ, HOGY HAMAROSAN ÜZEMBE ÁLLÍT EGY VÁROSI KISVONATOT, ÉS AZZAL TERVEZI PROGRAMOK SZERVEZÉSÉT, ILLETVE LÁTOGATÓK SZÁLLÍTÁSÁT
akár a vasútállomásra is, de alkalmas lesz arra is, hogy a Szelidi-tóhoz, Meszesre vagy Hajósra vigyen utasokat.
A vonatot egész évben üzemeltetni szeretnék, és az szerepet vállalna a mozgásukban korlátozott, idős, vagy sérült embereknek a látványosságok közelébe való szállításában is, hiszen július 1-től, kitiltják a belső parkolókból a turistabuszokat, azokat turisztikai buszparkolóban kell elhelyezni.
Kalocsa szíve és vérzik a szívem – kezdte viszontválaszát Török Ferenc, kifejtve, hogy a turisztikai igényeket és lehetőségeket szintén végig gondolva ugyanez a kisvasút talán benne is van a Kalocsa Szíve programban is, és a képviselő szerint azt üzemeltethette volna a saját Kft.-nk vagy a TDM.
Bevétel helyett mi fizetünk a vasútállomásért és odaadjuk valaki vállalkozónak, aki ebből majd pénzt fog csinálni. – mutatott rá Török.
Bottal ütjük a nyomát
Török Ferenc az eredeti bútorokkal kapcsolatban szintén rendelkezett adalékokkal, hiszen azok után ők is nyomozni kezdtek. Kiskőrösig jutottak, az utolsó információjuk ugyanis az volt, hogy a váróból valamikor a 90-es években oda vitték át. Ám a kiskőrösi vasútállomás minden egyes munkatársa tagadta, hogy akár csak látta is volna valaha ezeket a bútorokat. Fölhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy az érseki váró bútorairól vannak régi fényképek, tehát elméletileg rekonstruálhatóak, és Hartán még ma is van, aki ugyanilyen bútorokat fest. Úgy vélte, talán érdemes lenne, akár pályázati pénzből másolatokat készíttetni, és újra ugyanolyan bútorokkal berendezni a várót.
Ezzel nem is szállt vitába senki, a polgármester is csak annyit tett hozzá, hogy a tárgyalások során az is elhangzott, hogy esetleg a későbbiekben közösen pályázunk a külső homlokzatok és a héjazati részek rendbe tételére is.
Bálint József végül jelezte, hogy a szerződést aljegyzői közreműködéssel egy vázlatrajzzal kiegészítik, és egyeztetik majd a MÁV-val.
Ezek figyelembevételével bocsátotta végül szavazásra a kérdést, amelyet a testület 12 szavazattal elfogadott.