Szerda délelőtt a Városháza kis házasságkötő termében tartott sajtótájékoztatót dr. Filvig Géza polgármester, amelyen három témát érintett. Szólt a város frissen elfogadott költségvetéséről, az újjáélesztett városgazda rendszerről, valamint a meszesi kerékpárút sokak által régóta várt felújításának ügyéről. Ez utóbbira sajnos még mindig várni kell, mivel a kerékpárút létesítésekor fontos adminisztratív lépések maradtak el, amelyek pótlása nélkül nem lehetne pályázni, de bővítés szándéka esetén még az engedélyeztetés is nehézségekbe ütközhetne.
A COVID által sújtott, de hiánymentes költségvetésről már aznap írtunk, a városgazdai szolgálatról pedig csütörtökön közöltünk cikket. A továbbiakban a kerékpárút kérdéseit tárjuk olvasóink elé.
Itt a tavasz, a jó idő, és ott a csodálatos Duna-part, nagyon sokan pattannának kerékpárra, hogy kijussanak oda, de sokakat visszatart a kerékpárút nagyon leromlott állapota”– ismertette a helyzetet felütésként dr. Filvig Géza polgármester, hozzátéve: sokan fordulnak hozzá azzal, hogy „újítsák már föl azt a kerékpárutat!”
Ezt maga is így gondolja - mondta, azonban ennek nem várt akadálya került napvilágra:
„A meszesi kerékpárút fizikai állapotánál már csak az adminisztratív állapota rosszabb”
HÓNAPOKKAL EZELŐTT KIDERÜLT, HOGY A NYILVÁNTARTÁSOKBAN NINCS FELTÜNTETVE A TELJES MESZESI KERÉKPÁRÚT.
Az út Meszes felőli részén nincsenek befejezve a telek-kisajátítások, nem végezték el a telekhatár-rendezéseket, így az út telekkönyvi helyzete sem rendezett.
EZÉRT, HA VALAHOVA BE KELLENE NYÚJTANIUK A KERÉKPÁRÚT DOKUMENTÁCIÓJÁT, AZT NEM TUDNÁ MEGTENNI AZ ÖNKORMÁNYZAT.
A kerékpárutat húsz éve építették, és arról nagyon kevés irat lelhető fel a Polgármesteri Hivatal levéltárában.
Szomorúan konstatálta tehát a városvezetés, hogy először adminisztratív oldalról kell rendbe tenniük a kerékpárutat, a felújításról pedig csak azután lehet döntést hozni, illetve az előkészítő lépéseket megtenni.
A telekhatár-rendezés, kisajátítás lefolytatása hosszadalmas eljárás, azonban ezt a munkát már megkezdték, és azt a lehető leggyorsabban el fogják végezni – ígérte Filvig Géza, hozzátéve, hogy ehhez
A LAKOSSÁGNAK NEM A TÜRELMÉT, HANEM A MEGÉRTÉSÉT KÉRI.
Portálunk kérdésére válaszolva Filvig Géza elmondta, hogy a kisajátítások, illetve az annak nyomán fizetendő pénzbeli ellentételezések részben megtörténtek, az eseteknek egy részében elmaradtak, vagy nincs nyomuk. Ezeknek a pótlására várhatóan zsebébe kell majd nyúlnia a városnak, azonban ez előreláthatólag nem igényel majd nagy ráfordítást. Ez azonban a földtulajdonosokon is múlik majd.
Ezzel kapcsolatban még azt is megjegyezte a polgármester, hogy fölleltek olyan iratokat is, amelyek egyes esetekben bizonyítja, hogy megtörtént a terület megváltása, de a telekkönyvi bejegyzés ezekben az esetekben sem történt.
Amint sokan emlékezhetnek rá, ha már csak a nyomait látták is, hogy a kerékpárút helyén korábban egy lóvasút sínpárja futott, amely természetesen már hosszú évtizedek óta használaton kívül állt.
Ezért arra is rákérdeztünk, hogy e szerint már a lóvasút sem volt-e telekkönyvileg bejegyezve, illetve, hogy az kinek a fenntartásában, kinek a tulajdonában állhatott.
Erre válaszolva a polgármester elmondta, hogy az önkormányzat csakis a hivatalos nyilvántartások adatait veheti számításba, ott pedig ez nem szerepelt, így a lóvasút tulajdonjogi helyzetéről sincs hitelt érdemlő adat.
Arra az újságírói kérdésre, hogy van e kalkuláció arra, hogy mennyibe kerülne a kerékpárút felújítása, Filvig Géza azt válaszolta, hogy a városon kívüli, külterületi szakasz esetében, ahol várhatóan szélesítésre is gondolni kell majd, és a felújítás összességében jelentős összegbe fog kerülni.
Hozzátette: arra egy turisztikai városfejlesztési koncepció részeként kerül majd sor, míg az út első szakasza a város belterülete kerékpárút hálózatának részét képezi, így annak rekonstrukciója a város kerékpárútjainak felújítását és bővítését célzó program keretében valósulhat meg.
PONTOS ÖSSZEGET A STRATÉGIAI TERVEZÉS JELENLEGI STÁDIUMÁBAN NEM KÍVÁNT MONDANI,
arra viszont rámutatott, hogy a korábbiakkal ellentétben már
VANNAK ELÉRHETŐ PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A KERÉKPÁRUTAK FEJLESZTÉSÉRE,
így várhatóan sikerül majd erre külső forrást bevonni. E mellé azonban önrészre is szükség lesz, amelynek mértékét egyelőre csak találgatni lehetne – derült ki a polgármester válaszából.
BÁRCSAK MÁR OTT TARTANÁNK!