A Kék Madár Fesztivál története során először muzsikált együtt apa és fia, amikor fölharsant a két tuba a Városi Galériában az idei programsor nyitányaként, Bazsinka József és Ifjabb Bazsinka József jóvoltából. A megnyitórendezvény hagyományos módon képzőművészeti kiállítás-megnyitóval párosult: Balassa Júlia textilfestő művész és Somogyi Ferenc szobrászművész alkotásaiból nyílt tárlat. A megnyitón Lakatos György fesztiváligazgató az idei program néhány érdekességére, újdonságára is fölhívta a figyelmet.
Lakatos György elmondta: a két tubás személyében a fesztivál története során most először muzsikált együtt apa és fia, de a zárónapi koncerten is apja-fia páros áll közönség elé, a vasárnapi program komolyzenei csemegéje ugyanis Pernyi Miklós és fia, Perényi Benjámin koncertje volt.
Szintén újdonság, hogy idén egy este két komolyzenei koncert is szerepel a fesztivál programján – szombaton délután Rost Andrea koncertje, este pedig operaelőadás a színházban.
Amint Lakatos György elmondta, ezt a véletlen hozta így, mivel már le volt egyeztetve az aznapi fesztiválprogram, amikor Rost Andrea hívta föl azzal, hogy szívesen koncertet adna a Kék Madár Fesztiválon.
Forrás: Illés György / KALOhírek
Rost Andreának pedig nem mondhatjuk, hogy ne jöjjön, majd gyere jövőre… Amikor megint a Carnegie Hallban fog énekelni, vagy a Metropolitan-ben, vagy a Scalaban Lakatos György arra is fölhívta a figyelmet, hogy a kiállított műveken több kék madár is látható. Ő pontos számot mondott, de tévedett: a közönség figyelmeztette még több kék madárra is, amelyeket ő nem számolt bele – szóval, passzolt ide ez az egyébként is igen izgalmas tárlat.
Lakatos György más számokkal is szórakoztatta a közönséget: a színpadon 88 billentyű és 10 méter tuba, az ifjabb tubás pedig épp hat éves volt az első fesztivál idején.
Forrás: Illés György / KALOhírek
A két tubás három darabot adott elő, emelve a fesztiválnyitány ünnepélyességét, amelyek közül Lakatos György beszéde után Johann Sebastian Bach tuba kettősversenye került sorra Bazsinka József és Ifjabb Bazsinka József előadásában. Egyik tételéről van egy videónk is:
A továbbiakban a fesztivál tiszteletbeli háziasszonya, Bayer Ilona mutatta be röviden a két zenészt, majd megnyitotta a képzőművészeti tárlatot, megszólaltatva a két alkotót, Balassa Júlia selyemfestőt, textilművészt, valamint Somogyi Ferenc szobrászművészt is.
Balassa Júlia Ars poeticájából így idézett a fesztivál örökös konferansziéja:
A világ mélyebb összefüggéseit kereső és megérteni akaró ember vagyok. Filozofikus alkatom miatt az örök érvényű, transzcendentális témák iránt vonzódom, amelyek a korszakra jellemző, aktuális problémákba beágyazva ragyognak fel. A világmindenség szavakkal le nem írható, logikai úton meg nem közelíthető, rejtőzködő tartománya izgat (…)” Somogyi Ferenc könnyed, légies gyakran áttört felületekkel operáló alkotásai a szobrászat ritkán látott vonulatát képviselik. Leggyakrabban fából készíti szobrait, amelyeket később színez is. A néhány körbejárható plasztikája mellett sok fali dombormű szerepel tárlatán, amelyek művészi eszközrendszere a festészettel is rokonítja művészetét, amellyel egyfajta sajátos mesevilágba viszi a nézőt.
A két művész mondanivalójában rokon, de vizuális megjelenésében mégis kellőképp különböző alkotásai remekül kiegészítik egymást, amit Somogyi Júlia így fogalmazott meg:
Azt szoktam mondani, hogy amit én megzenésítek, azt ő eltáncolja.”
Végül újra a zenéé volt a főszerep: két tubaművész fergeteges fináléja – és az azt követő vastaps – után pedig az előadó és képzőművészeknek virágcsokrokat adott át a rendezőség.
Minderről egy másik filmünk tanúskodik:
A Fókuszban Podcast második adásának vendége Bagó István addiktológiai konzulens, akivel a szerhasználati trendekről, dizájnerdrogokról, a felismerés fontosságáról és a megbélyegzés hatásairól is beszélgettünk.